Viken fylkeskommune med støtte til utvikling av opplevelser knyttet til Hvalers kulturarv

I oktober ble Hvaler kulturvernforening tildelt Viken fylkeskommunes bevaringspris for arbeidet med gamle Brekke skole. I dag kom meldingen om at Viken også støtter utvikling av vårt arbeid med kulturarven i et næringsmessig perspektiv

I senere år har Hvaler kulturvernforening i samhandling med partnere som Stiftelsen DS Hvaler, Kulturværste AS og Isegran Fartøyvern sett arbeidet med Hvalers og kystens kulturarv som viktige elementer i arbeidet med å utvikle vårt potensial også i mer kommersiell retning, og dermed også som viktige elementer i Hvaler kommunes reiselivsstrategi.

Da Viken fylkeskommune i høst annonserte muligheten for å søke midler fra posten «KulturArvOpplevelser» var det naturlig å søke om støtte nettopp med tanke på å utvikle Brottet Kystkultursenter med utgangspunkt i tre forhold:

  1. Forestillingene i Brottet med foredrag og utstilling( Roseslottet)
  2. Videre utvikling av virksomheten i Båtbyggeriet der vi nå bygger en losskøyte anno 1860
  3. Reiselivs- og aktivitetstilbud i samarbeid med Stiftelsen DS Hvaler

Søknaden vi fremmet hadde overskriften «Hvalers kultur og historie – grunnmur for opplevelser, kulturarv og utvikling».

I dag kom gladmeldingen om at søknaden er tilgodesett med støtte for pkt 2 og 3 i søknaden. Pkt 1 faller dessverre utenfor kriteriene. Til arbeidet med Båtbyggeriet og samarbeidet med DS Hvaler er vi tildelt kr 175.000,- fordelt med kr 100.000,- til arbeidet med utvikling av aktiviteten i båtbyggeriet og kr 75.000,- til samarbeidet med DS Hvaler når denne veteranbåten nå skal settes inn en driftssituasjon bl.a. med Nordgårdsbrygga ved Brottet som et hovedanløpssted. Her bygger vi allerede en egen sjøbu, et depot for slike anløp den dagen båten fylt med glade turister f.eks. ankommer Brottet for jazz-weekend eller en weekend der kammermusikk står på plakaten. Dette for å nevne noe av det vi nå ser for oss.

Bildet under av DS Hvaler ved brygga på Isegran er tatt av Fredriksstad Blad.

Paul Henriksen

«O dugnad med glede og arbeid til lyst, vi ønsker deg mandag velkommen…….»

Hver søndag de siste tre årene har jeg i forkant av mandagsdugnaden sendt innkalling til gjengen i verseform der melodiene er hentet fra gamle barnesanger, salmer, arbeidersanger og revyviser. Så også foran dagens dugnad der melodien ga seg selv siden vi nærmer oss jul. Første av tre vers lyder som følger:

O dugnad med glede og arbeid til lyst, Vi ønsker deg mandag velkommen, Fra øst og fra vest fra de drivende skjær, De opptrer som rene ungdommen, Vi klapper i hendene, Vi synger og vi ler, Så glad er vi, så glad er vi , Vi trimmer våre driller og snakker, og takker, dagen lakker.

Hvaler hytteforening har siden Brottet ble etablert i 2005 vært en trofast støttespiller både gjennom prosjektstøtte og ved innkjøp av sitteunderlag for publikum. Når har vi fått nok en sending med 500 isoporplater. Vi takker styret i hytteforeningen for flott støtte

I dag var også båtbyggerne Andreas Pagander og Gunnar Eldjarn tilbake og startet med det på årets siste fjortendagers økt. Nå står det den niende bordgangen av elleve for tur der det å felle flere eketrær i skogen på Kile også hører med. Ved oppstarten i dag ble også smia tatt i bruk. Flott å kunne bruke smia som i sin tid var en viktig del av stenindustrien her på Dypedal. Men ikke bare ble smia benyttet i forhold til losskøyta. Andreas Pagander , for anledningen i rollen som smed, stilte også opp og fikk laget fester for stenblokkene i Arntzensvingen.

Gjenbruk, er god ressursforvaltning. Fra den gamle brannstasjonen i Halden som er under ombygging, har vi via byggmester Egil Nordli fått overta en rekke sinkrenner. Disse skal etter hvert opp på de gamle stenhoggerbygningene og på sjøbuene på brygga. Her Eivind Børresen som losser hengeren

Paul Henriksen

Roseslottet med «avlegger» under sommerens forestilling i Brottet amfi

Som flere vil være kjent med, har det i lengre tid vært jobbet med manus for en ny oppsetting i Brottet kommende sommer der Hvaler under 2. verdenskrig er tema, og der flystyrten utenfor Vesterøy i april 1944 vil stå sentralt. Her ble 11 tyske offiserer reddet, mens de øvrige 11 som var ombord omkom. Forestillingen er gitt overskriften «11 for 11″ og henspeiler på det krav som redningsmennene fra Onsøy og Hvaler satte fram da de av selveste Terboven ble hedret for redningsdåden i skjærene utenfor Guttormsvauen.

I dag lanseres plakat og program for forestillingene i Brottet. Du kan allerede nå bestille billetter f.eks. som julegave til slekt og venner. Gå inn via https://www.brottet-amfi.no/program/

Det er Brottet kultur, et trepartssamarbeid mellom Hvaler kulturvernforening, Barne- og ungdomsteateret Brottungær og Kulturværste AS som står bak forestillingen «11 for 11″. I tillegg til selve forestillingen jobbes det også med ulike prosjekter i tilknytning til det som skal skje på scenen. Ett av disse er et samarbeid med det fantastiske kunst og kunsthistoriske prosjektet «Roseslottet» på Tryvann, et prosjekt som Hvalerkunstnerne Vebjørn og Eimund Sand står bak, og som nettopp har krigens redsler og trusler mot demokratiet som «grunnmur».

I går (30.11.) hadde manusforfatter Hans Petter Thøgersen og undertegnede et meget positivt møte med Roseslottets prosjektleder Birgitte Espeland der mulige scenarier for samarbeid ble diskutert. Så langt er det lite som er konkretisert ut over at sannsynligheten er stor for at flere av bildene som i dag er å se på Roseslottet, også vil bli stilt ut i området ved Brottet preget på aluminiumsplater. Denne utstillingen vil i så fall bli å se hele juli 2023.

Paul Henriksen