Lørdag var det premiere med knallgod kritikk av oppsettingen på City scene på «Dunkejon» – Høkern fra Gamleby’n med Bjørnar Spydevold i hovedrollen. Regi: Ole-Hermann Gudim Lundberg, mannen som de siste årene også har frembragt mang en suksessforestilling i Brottet amfi sammen med sine nære kolleger, komponisten Svein Gundersen og manusforfatter Hans Petter Thøgersen, Thøger. Kommende sommer er det klart for forestillingen «11 for 11, om 2. verdenskrig på Hvaler
Med ny teateroppsetting i Brottet, stilles også nye krav til organisering av scenen, en praktisk jobb som hviler på dugnadsgjengen. Det var derfor klart for ny regi for Ole-Hermann på dugnaden i går (30.01) med dialog med dugnadsgutta om ombyggingen. Dette ble et meget nyttig møte med Ole-Christian Bärnholdt, Åsmund Nilsen og Erling Olsen og undertegnede. Konklusjon; nå skal en større del av scenen trappes ned tilnærmet i full bredde.
Men det var ikke bare Ole-Hermann som hadde regien i går. Det hadde også trioen Asbjørn Svendsby, Kåre Næss og Trond Valen Engblad som, med hjelp av Kai på Byggern, fikk den siste , men ikke minst viktige brikka på plass, topphatten på fyrlykta (på kystlekeplassen).
Med god hjelp fra Kai på Byggern Vesterøy kom siste leddet i fyrtårnet på plass
Kun montering av plexiglass og et strøk eller to med maling gjenstår – Trond Valen Engblad, Kåre Næss og Asbjørn Svendsby kan være for fornøyd med flott jobb på fyrtårnet på kystlekeplassen
Gårsdagens dugnad stoppet imidlertid ikke der. Også på prosjektet kalt «Stenhoggerminner» ble det jobbet. Her ved Åsmund Vågslid som sveiset kranarmen som ble kuttet for å demontere krana som nå igjen skal på plass i Museums Brottet. Ytterligere to kraner skal reises i dette området i et prosjekt som er støttet av Norsk kulturminnefond og Viken fylkeskommune.
Forberedelser til det som skal bli en spektakulær sti liggende på furustokker, kom også i gang på dugnaden mandag 30. Vi venter på et klarsignal fra kommunen på prosjektet som vil åpne Løkholmen på andre siden av sivområdet for allmennheten. Pr i dag ligger dette området ut mot Skjelsbusundet, definert som friluftsområde, nærmest utilgjengelig. Med stien på rundt 50 meter i S-form vil åpne for at vi i første omgang plasserer ut et par badestiger og senere mindre brygger (åpning for dette i reguleringsplanen) på holmen. På bildet under arkitekt Ellen Enger som har tegnet stien sammen med Eivind Børresen og Ragnar Holte som gjør forberedelser til en mindre rampe som start på stien. Ikke minst vil dette kunne være et fint tilbud til barn og unge som i dag savner et lett tilgjengelig område for bading og lek.
I samarbeid med firmaet Wittario og Østfold Historielag har flere historielag i Østfold, deriblant Hvaler kulturvernforening, deltatt i et pilotprosjekt med utvikling av en digital historisk sti gjennom bruk av en egen app. Fra kulturvernforeningen har Gunn Hedberg hatt ansvaret og laget en sti med utgangspunkt i kirkestien som folket fra de vestre øyene fulgte før Spjærøy kirke ble ferdig i 1891. For å komme i gang gir Gunn oss denne oppskriften: Digital kirkesti, slik gjør du:1. Last ned appen wittario, start ved døra til Hvaler kirke2. Gå inn på appen og velg: play unregistered3. Legg inn koden 665113, trykk submit4. Fornavnet ditt, trykk submit, og du er i gang!
2022 var et år med stor aktivitet i Hvaler kulturvernforening der prosjekter ble avsluttet i Brottet amfi med installering av nye motoriserte dører i fem lystårn, i Arekilen der Arkimedesskruen og tårnet kom på plass og restaureringsarbeidet på smia og maskinhuset i Brottet kystkultursenter ble sluttført. I tillegg ble det gjennomført to forestillingsrekker på «Lysglimt i mørke» og «Drømmen om Amerika», samt at arbeidet med losskøyta «Arnt Otto» ble videreført. Nevnes skal også at arbeidet med å reise et nytt fyrtårn på kystlekeplassen og sjøbuer på Nordgårdsbrygga ble startet opp. Mao dugnadsgjengen hadde mer enn nok av arbeidsoppgaver å gå løs på.
Når vi nå har åpnet «døra» for 2023, hva er det som vil prege foreningens aktivitet og engasjement i det nye året? La meg gi dere et lite innblikk i det som ligger foran oss:
I den mer administrative og organisatoriske delen av virksomheten vil vi se en endring der undertegnede går av som leder av styret etter 12 år for så å gå over i en rolle som daglig leder. Innstillingen fra valgkomiteen til årsmøtet 14. februar er at Arnt Martin Brynhildsen, bosatt på Papper og til daglig musikklærer ved Greåker videregående skole, går inn som ny leder av styret.
2023 vil gi oss et et skifte i organisasjonen der Paul H går over i rollen som daglig leder, og om årsmøtet følger innstillingen; Arnt Martin Brynhildsen går inn som ny styreleder. Her fra en konsert han og to medmusikanter hadde i Båtbyggeriet på bygdedagen i 2022.
Hva vil publikum for øvrig se av endringer. Tar vi det som kommer på scenen, er det som tidligere annonsert en ny forestilling der okkupasjonsårene på Hvaler er bakteppet for forestillingen kalt «ELLEVE for ELLEVE». Til denne forestillingen er det gledelig nok allerede solgt 200 billetter. I forbindelse med denne forestillingen vil det også komme en miniutstilling av bilder som i dag henger på Roseslottet på Tryvann. Allerede 20. februar kommer prosjektleder og designer ved Roseslottet på befaring i Brottet. Går det som vi håper, blir utstillingen stående hele juni på plassen mellom Byssa og Båtbyggeriet.
Til dem som ikke fikk med seg forestillingen «Drømmen om Amerika» i fjor, kan vi opplyse at det også blir dager der denne forestillingen er på plakaten.
I forbindelse med forestillingen «Elleve for Elleve» kommende sommer, vil det bli etablert en utendørs utstilling av et utvalg bilder fra Roseslottet. Av flere alternative, er området mellom Byssa strandkafé og Båtbyggeriet det mest aktuelle
Jeg nevnte innledningsvis arbeidet med losskøyta «Arnt Otto». Dette spennende, men også utfordrende prosjektet håndverksmessig og økonomisk vil også i 2023 sette sitt store preg på aktiviteten. Går alt som vi håper og tror, vil vi ved utgangen av året ha på plass alle elleve bordgangene, dekket og muligens også det som hører under overskriften «rigg»
9 av i alt 11 omfar (bordganger) er ved årsskiftet på plass. I mars er båtbyggerne igjen på tilbake i Båtbyggeriet.
I selve amfiet vil det bli gjort justeringer på selve scenen som skal få et lengre «amfi» i store deler av fronten for å lette tilgangen for skuespillerne. I tillegg vil sjøbuene på Nordgårdsbrygga bli ferdigstilt der bua til høyre vil være depot for veteranbåten DS Hvaler når den kommer i drift i sommer. Går det som vi håper, vil båten være på plass ved brygga på bygdedagen 27. mai. Nevnes skal også prosjektet «Stenhoggerminner fase 2» som tar utgangspunkt i bruddet tett ved Brottet. Her skal bl.a. tre kraner og «jernbanen» settes i stand. Om vi får finansiering vil det også bli start på arbeidet med å bygge et nytt serviceanlegg med toaletter og dusj for kystledhyttene og de som har båter i Nordgårdsbrygga.
Gjennom denne sivveggen mellom området med Båtbyggeriet / Byssa strandkafé og Løkholmen utenfor, skal det lages en gangsti liggende på furustokker dekket med impregnerte materialer. Dette for å tilgjengeliggjøre for allmennheten dette friluftsområdet. Her ser vi senere for oss mindre bryggeanlegg og baderamper.
Da ønsker jeg velkommen til året 2023 der jeg har gitt dere noen smakebiter på virksomheten som ytterligere skal utvikles i året som nå stiger fram. Dette er imidlertid ikke på noe vis en utfyllende beskrivelse, men forhåpentligvis så vidt bred og interessant at du følger oss også inn i det nye året. Da får du bl.a. vite mer om hvordan vi kommer til å bruke kr 175.000,- som er bevilget oss fra Viken fylkeskommune for å bruke «kulturarven» for utvikling av lokalsamfunnet. Dette både for å bevisstgjøre om viktigheten av kulturarven som «limet» i samfunnet samt for å se hvordan kulturarven som båtbyggeriet i Brottet og DS Hvaler kan bidra til utvikling av arbeidsplasser.
Er du fortsatt ikke medlem, håper jeg at du, og evt også øvrige familie, melder dere på. For enkeltpersoner koster dette kr 300,- for familier kr 400,- Melding om medlemskap sender du til : paulh@online.no.