Dugnadsgjengen i Brottet har gjennom sommeren høstet mange laurbær for utviklingen i Brottet. Gjengen hviler imidlertid ikke på sine laurbær. I dag var det oppstart for ny sesong der Rita Wiborg serverte Gøber-pølser til den mannsterke gjengen. På bilde for øvrigt: Gunnar Elseth, Paul H, Erling Olsen, Åsmund Nilsen, Jan Appelgren, Eivind Børresen, Tom Buskoven, Asbjørn Svendsby, Steinar Pettersen, Kennet Baarstad, Kåre Næss og Helge Olav Lilleheier. En annen Rita, med etternavnet Lilleheier sørget for nystekt eplekake. Vi kan ikke ha det bedre!
Ett av de store prosjektene i Brottet i vårmånedene har vært å legge til rette for en tursti gjennom sivområdet ut til Løkholmen. I dag startet vi på etappe 2 der det skal bygges en rampe for å bedre bademulighetene i området. Frakt av de til dels svært tunge materialene ble rask etablert med hjelp av en arbeidsplattform vi har til rådighet.
Eivind Børresen, Helge Olav Lilleheier og Åsmund Nilsen sto for transport og montering av de første bæreelementene på plattingen som vi gi en lun badeplass med fin utsikt både mot Nordgårdsbrygga og båtlivet i Skjelsbusundet. Dette prosjektet er støttet med midler fra Amediastiftelsen med kr 30.000,-
Kløva som bringer oss ned til det som skal bli den nye badeplassen har fått det spenstige navnet «Løkskrevet», inspirert av flere andre «skrev» på Hvaler. I dag med skjøtsel noe Erling Olsen og Paul sto for gjennom å fjerne busk, kratt og sjenerende stubber.
«Løkskrevet» skal gi friluftsfolket en fin gangvei ned til den nyanlagte badeplassen. På bildet Erling Olsen og Åsmund Nilsen, den siste med måleutstyr for anlegg av plattingen.
På dagens meny sto også vedlikehold på den svært populære «Kystlekeplassen» med fjerning av sprukne pleksiglassplater, reparasjoner ombord i Takaka og tilsvarende på fyrtårnet. Noe av dette reparasjonsarbeidet er dessverre nødvendig da noen rett og slett har slåt rattet på båten i stykker. Vi er derfor på jakt etter et nytt ratt, gjerne i stål.
Nødvendig vedlikehold på Kystlekeplassen. Slitasje er nå en ting, at noen ser «gleden» i å ødelegge slik både ratt og luker har blitt utsatt for, er vanskelig å forstå. Om det er noen har et ratt vi kan overta (gjerne i stål), er vi takknemlig for det, På bildet Steinar Pettersen med det ødelagte rattet. Jan Appelgren og Tom Buskoven var i arbeid på fyrtårnet der både taket og dører ble satt i stand.
I hele våres har det vært arbeidet på lystårnene i Brottet, bl.a. gjennom å lage plattinger rundt for å sikre tilgang til veggene ved vedlikehold. I dag var det tid for å starte arbeidet med å forskjønne de delene av tårnene som er reist i en ur av stor sten. Spesielt gjelder dette teknisk tårn, hovedbasen for styring av lyd og lys i Brottet.
Ikke den enkleste arbeidsplassen, men er det noe både Asbjørn Svendsby og Kåre Næss har, er det rutine for praktisk arbeid. Her monteres det lekter for å skjerme noe både av mange års byggevirksomhet og ikke minst stenura.
Utsagnet over kan stå som et eksempel på de mange og svært hyggelige kommentarene som har kommet fra publikum og besøkende til Brottet kystkultursenter i løpet av sommerukene. Et løselig anslag sier oss at rundt 8000 personer har vært innom som publikummere på forestillingene, som gjester på kystledhyttene, besøkende for å se utstillingen av bilder fra Roseslottet eller arbeidet med kopien av losskøya anno 1860. Mange er det også som har lagt veien om Brottet for en hyggelig stopp på Byssa strandkafé eller for å ta seg et bad fra «nyåpnede » Løkholmen.
Publikumstilstrømningen til Brottet kystkultursenter har vært større enn noen sinne også ut over dagene med forestillinger i amfiet
Vi har truffet en nerve
I tillegg til kommentarer til det dugnadsgjengen har fått på plass de siste årene, hva er det vi kan trekke ut av det som blir sagt? Jo, det som går igjen når den hyggelige kommentaren følges opp er følgende: «dere har på en fin måte satt sammen elementer som kan kalles Hvalers identitet og egenart. Dette i form av vekt på historien og stedets naturkvaliteter, det enkle hyttelivet (kystledhyttene), folks muligheter til å bruke det sjønære området og engasjerende musikkteater i Brottet, i år også supplert med kunst (Roseslottet). Brottet kystkultursenter har m.a.o. blitt en arena for formidling av opplevelser og verdier mange kjenner seg igjen i og der det også er lagt til rette for at barn og unge kan trives.
Naturverdiene som kan oppleves både i form av fascinerende sivområder og vakkert kystlandskap fremheves av mange som besøker området
Brottet kystkultursenter, et viktig bidrag til utvikling av reiselivet på Hvaler
Hvaler kommune har som målsetting å utvikle reiselivet på Hvaler også i skuldersesongene (tidlig høst og vår). Her har også Brottet med området rundt et potensial som i dag ikke er utviklet. Ser vi på det totale antallet uker og dager området og amfiet med Amfigrotta er i bruk, er det klart at vi her har et uutnyttet potensial både for konserter, foredrag, overnatting på hyttene og kurs i båtbyggerfaget. Dette er forhold styret i kulturvernforenigen bør se nærmere på i nært samarbeid bl.a. med Visit Fredrikstad Hvaler og Hvaler kommunes reiselivssjef. Her skal nevnes at undertegnede er med i Hvalers nyopprettede destinasjonsråd.
Brottet amfi, her med bilder fra årets suksessforestilling «Elleve for elleve», er selve motoren i Brottet kystkultursenter, en arena som har potensial for utvidet bruk også i andre deler av året
Hva kan publikum forvente seg i sesongen 2024?
Så langt er det ikke tatt noen beslutning om hva som skal stå på plakaten i Brottet amfi kommende sesong, men med den mottagelsen som «Elleve for elleve» ble gjenstand for, er det ikke utelukket at dette også blir forestillingen som vises i 2024. Det som forsterker dette, er at vi allerede har fått utvidet samarbeidsavtalen med Roseslottet både med tanke på videreføring og en justering av utstillingen i 2024.
Hva er det publikum for øvrig kan forvente seg av utvikling i Brottet kystkultursenter når vi kommer til sesongen 2024:
På Løkholmen, dit det er anlagt en sti gjennom sivet, er det planlagt å bygge en gangvei i klova ned mot vannet der det skal tilrettelegges for bading.
Videre utvikling både av «avleggeren» av Roseslottet og etablering av ytterligere to kraner i «Museums-brottet, er av det som planlegges utført ført sesongen 2024
Med egne midler og støtte fra Oslofjordens Friluftsråd skal det bygges et nytt servicebygg med toaletter og dusj nært opp til Nordgårdsbrygga. Om dette er ferdigstilt i 2024, er avhengig av finansiering.
Det som blir ett av høydepunktene i 2024 er om vi klarer å få losskøyta «Arnt Otto» på vannet slik målsettingen er. Finansieringen av prosjektet er det som blir avgjørende for fremdriften i dette meget interessante prosjektet.
Greier vi å skaffe midler fra eksterne kilder, greier disse (Gunnar Eldjarn og Andreas Pagander) å få losskøyta seilingsklar i 2024