Tunge løft og «grønt skifte» på dagens dugnad

Fra grå til grønne gensere – et skikkelig grønt skifte ble gjennomført i dag. Fra venstre: Helge Olav Lilleheier, Åsmund Vågslid, Ragnar Holte, Åsmund Nilsen. Jan Appelgren, Steinar Pettersen, Asbjørn Svendsby, Paul Henriksen, Kåre Næss, Erling Olsen, Kennet Baarstad, Knut Hjortland, Tom Buskoven, Ole Christian Bärnholt og Trond Valen Engblad. Her er alle de store Hvalerøyene representert; Vesterøy 4, Spjærøy 3, Asmaløy 2 og Kirkeøy 5. I tillegg Åsmund Vågslid som er bosatt i Onsøy. Eivind Børresen , Roy Heitmann og Kent Bjørge Johannessen var fraværende.

Innkallingen til dagens dugnad ble vanen tro sendt i verseform også denne søndagen der melodien følger «Blant alle lande i øst og vest…..

Blant alle dager i uka lang
har dugnadsmandag sin egen klang
av sted jeg iler
om regnet siler 
til Brottets strand

I morgen Norheim er hyret på
når ny en kran skal få plass å stå
Her skal den rage
og til oss tale
fra nytt platå

Med kraner to vi er godt i gang
den tredje må med en arm så lang
med styrke heises
på topp å kneise
med dugnads sang

Det grønne skiftet vi også tar
da sjokkpris Roy har gjort genser klar
i slik en kledning
for hver anledning 
hver dugnads kar 
  
Filurius

Dette var også dagen da vi tok et viktig steg videre i arbeidet med prosjektet kalt «Stenhoggerminner» da den andre av tre kraner kom på plass med løftekraft fra Morten Norheim. Skjønt ferdig er vi ikke med denne krana som er midlertidig festet med stropper. Nå skal krana festes med stag i fjellet og få påsveiset kranarmen som i sin tid ble kappet. Denne midlertidige løsningen er nå markert med sperrebånd. Stagene som skal holde krana håper vi å få påmontert i løpet av oktober. I november er målsettingen å få på plass den tredje krana, også det med hjelp fra Morten Norheim.

En flott detalj å ta med seg – stenklypa som nå henger i den første krana som ble reist ble reddet under vårens ryddeaksjon. Trollmannen Åsmund Vågslid tok klypa under behandling og den fremstår nå som «ny».

Dagens arbeid besto ellers av mer av det samme som forrige uke; fjerning av busker og kratt rundt kystledhyttene, rydding i verkstedet, maling av lystårn, gulvlegging på «Ekeloftet» i Båtbyggeriet og jakt på årsaken til kondens/fukt i ett av toalettene, mao et mangfold av oppgaver både for nødvendig vedlikehold og i arbeidet med videre utvikling av anlegget.

Paul Henriksen

Gutta i vinden på dagens dugnad i Brottet

Vanligvis har vi dugnader på mandager, men gårsdagens regnvær bidro til utsettelse til en dag der regnværet var byttet ut med stiv kuling. Like fullt ble det en ny effektiv dugnadsdag med maling av lystårn, opprydding i verkstedet og legging av gulvbord i det som blir det nye «eke-loftet» i Båtbyggeriet, et rom der vi snart skal i gang med å bygge nye eker for kystledgjestene.

Dagens dugnad hadde også sin oppsang til melodien hentet fra Ivar Aasens «Millom bakkar og berg ut ved havet» :

Millom holmar og skjær ut på Hvaler
Heve dugnadsmann fenge sin heim
Nær han ikkje i heimen må kava
Jobbar han dugnad tideleg og seint

Fast på sundagen plinget han høyrer
Sjå ein rimsmed med song kallar på
Han seg tidleg i senga må leggje
Samla krefter til Brottet å gå

Men når høstregn og vinden den ular 
Han seg drøymar til varmare land
der hvor rimsmeden ikkje kan nå meg
og ein øl står på bordet for hand

Men nær høstsol i Brottet ho blinkar
då er dugnadsmann atter på sprang
som eit ekkorn på granstokken spretter
med sin sin drill og sin klare dugnadssang

Selv under tak i Båtbyggeriet var kulingen merkbar i dag der vi fikk lagt halvparten av det 32 kvm store gulvet i det som blir kalt «Eke-loftet», et rom som blir et viktig tilskudd i bygget der kulturarven skal ivaretas. Paul H, Ragnar Holte og Eivind Børresen i gang med gulvbordene

Paul Henriksen

Sola og innsatsen varmet i dag.

Som innkallingssang for dagens dugnad var det igjen nødvendig å gå til Alf Prøysen, valget falt på melodien til «Tango for to»

Nå er det dugnad på gang
I morgen er det atter jobb 
da er vi på sprang
Vi stiller mannsterke opp
Det skulle bare mangle  
med vår veldreide kropp

Vi springer hit, vi springer dit
og klatrer opp og klatrer ned
det er i tango takt det går
og folk på tur de står og glor
 ja enda flere enn i fjor 
vi bæres fram av gode ord
Her er det ingen som ler
De bare mingler rundt oss
Stadig flere og fler
Vi tar tar det med oss i takk
til neste dugnad merket er i vår almanakk

«Tårnsvalene» Asbjørn Svendsby, Kåre Næss og Trond Valen Engblad har bygget fem lystårn , malt et strøk på alle og er nå igang med størk nr 2 med «fjellgrå» farge.

Dette var også dagen da det ble montert opp en slott stige på badeplattingen på Løkholmen. Grunnforholdene (fjell) skapte en liten utfordring for Åsmund Nilsen og Ole Chrisitian Bärnholt, men det lot seg løse. Dette er ikke en plattform det går an å stupe fra, men via stigen, glir du fint ut i Skjelbusundet.

Flere klassiske båter er nå samlet ved Nordgårdsbrygga. Dette fordi Hvaler kulturvernforening, i samarbeid med Isegran Fartøyvern samler fagfolk og interesserte i fartøyvern til to dagers seminar denne uka der bl.a. seil og rigg samt smedens håndverk står programmet

Paul Henriksen