Novemberdugnad i smørblid sol

November er en måned som av mange kun er forbundet med gråvær, blanda nedbør og uforutsigbare kjøreforhold. Dagens værmelding om strålende sol slo til og 12 mann stilte til en stor bredde av gjøremål.

Kennet i farta med beltevogna. Her for å forbedre veien opp til Mundastua

Også til dagens dugnad vanket det innkalling i form av sang som delvis også fungerer som meny for dugnaden. Bli gjerne med til melodien av «Eg veit ei lita jente, ja, eg kjenner ho så vel..»

Eg veit ein plass på Spjærøy
Eg kjenner den så vel
Eg veit i lag med kven eg alltid trivas
I Brottet vi nå samles skal
Hit kalles vi av rimsmed skald 
Eg veit hvor trivsel bor her ut’på Hvaler

I morgen vi så feste skal
men ikkje slik du tror
For festet det skal settes bort i fjellet
Med wirestropp og lange stag
Slik målet er ein dugnadsdag
Vi krana nå skal feste nord i fjellet

Til dei som ikkje fjell vil sjå,
Men heller spiker slå
På Ekeloftet dei kan gå og jobbe
Med pukk og jord vi og skal rå
Når lass fra Morten vi skal få
I morgon ventar arbeid nok til alle

Filurius
Rimsmed

Her blir det ryddet, vannledninger lagt i bakken og gjort forskjønnende påfyll med pukk rundt kystledhyttene Klyven og Mundastua. Gutta i aksjon her er Ragnar Holte, Ole Christian Bärnholt, Erling Olsen, Knut Hjortland og Kennet Baarstad

Estetikeren Eivind Børresen fortsatte arbeidet med sinkrennene som vi har «arvet» fra den gamle brannstasjonen i Halden. Her med montasje av et nytt takkne på det gamle maskinhuset fra stenhoggerperioden . En annen variant av jern- og metallarbeidet, også det med estetisk blikk, er sveisingen som Steinar Pettersen står for på kranarmen som er klargjort for å bli løftet neste mandag. I dette arbeidet spiller også Åsmund Vågslid en meget viktig rolle

Mye av det som gjøres i disse dager handler om rydding og vedlikehold rundt bygninger og i terrenget for øvrig. Dette fylte da også dagen for Kåre Næss og Asbjørn Svendsby – begge tilbake i jobb etter flere uker med covid og snue. Jeg slutter ikke og imponeres over den stayerholdning og glede som preger denne flotte dugnadsgjengen.

Selv om undertegnede har fått seg et «blått øye» etter «hjemmeulykke» er stemningen upåklagelig i det gamle spiserommet til stenhoggerne. Her er det varmere enn i Sahara da Kennet sørger for hard fyring for gjengen som strømmer på fra rundt kl 09:00. Rundt bordet Ragnar Holte, Kennet Baarstad, Kåre Næss, Erling Olsen, Paul H, Knut Hjortland, Åsmund Nilsen, Asbjørn Svendsby, Ole Chrsitian Bärnholt, Åsmund Vågslid og Steinar Pettersen. Foto: Eivind Børresen

Paul Henriksen

Farvel for denne gang – velkommen tilbake til et nytt kapittel i 2024

Siste etappe på det som har vært en vellykket testtur for «MS Hvaler»

De siste to dagne har Hvaler kulturvernforening hatt gleden av å være vertskap for MS Hvaler. Dette som del av en meget vellykket testtur i den indre delen av Hvalerskjærgården. Det var en spent dugnadsgjeng som sammen med teknisk personell og inspektør fra Sjøfartsdirektoratet ankom Nordgårdsbrygga onsdag og som gjorde vendereis til Isegran i dag, fredag 03.11. Endelig kunne fag- og dugnadsfolk ta imot heiagjengen både på brygga og fra de mange som hilser gjennom sosiale medier; GRATULERER, DETTE HAR VI SETT FRAM TIL!

Samarbeidet mellom Stiftelsen DS Hvaler og Hvaler kulturvernforening

Photoshop anno 2015 – Arnt Otto Arntsen (HKvf), Knut Alnæs og Per-Arild Andersen (Stiftelsen DS Hvaler) ønsker MS Hvaler velkommen til Nordgårdsbrygga. Det skulle gå åtte år til dette ble realisert. Photoshopper: Kjell Svein Stenmarch

Allerede i 2015 inngikk Stiftelsen DS Hvaler og Hvaler kulturvernforening en intensjonsavtale om samarbeid og vi har i alle år holdt nær kontakt både om fremdriften i restaureringsarbeidet og når det gjelder tanker rundt samarbeidsprosjekter.

Fra prosjektfinansiering til drift

Når dugnadsarbeidet på selve båten er vel gjennomført, betyr neste kapittel å ta steget fra prosjektfiansiering til den daglige utfordringen med å sørge for drift av båten. Dette er et stort og utfordrende steg all den stund prosjekter som restaurering av MS Hvaler og for den del mye av det kulturvernforeningen er involvert i, kan finne økonomisk støtte både gjennom offentlige og mer private ordninger som Sparebankstiftelsen DNB. Når det kommer til spørsmålet om støtte til løpende drift, da er svaret fra de samme donorene; Nei, det gis ikke driftsstøtte. Slik må det nok også være.

Heri ligger en stor utfordring som krever samarbeid og kreativitet med tanke på å skape prosjekter som publikum er villige til å betale for. I dette bildet er det flere likhetspunkter mellom Stiftelsen DS Hvaler og Hvaler kulturvernforening. Imidlertid er kulturvernforeningen noe bedre stilt enn Stiftelsen i og med at vi har inntekter fra kystleden og driften av Brottet/Amfigrotta. I dette bildet er frivilligheten fortsatt viktig, men også evne og vilje til å tenke kommersielt må med. Gjør vi ikke det, vil prosjektet strande og bli et lammende tapsprosjekt.

Når vi nå kan se mot den første sesongen med tilnærmet normal drift av båten, har Stiftelsen DS Hvaler og Hvaler kulturvernforening inngått en ny samarbeidsavtale på 20 år som både innbefatter fortøyningsmuligheter og sjøbu på Nordgårdsbrygga, samt intensjon om utvikling av samarbeidssprosjekter. Til det siste har vi fått kr 75000 fra Viken fylkeskommune til å utvikle prosjekter under overskriften «kulturarvopplevelser». Dette innbefatter at kulturminnet «MS Hvaler» skal kunne være i aktivt bruk både som en formidler av kystens historie, og som grunnlag for å skape arbeidsplasser innenfor reiselivsnæringen. I samarbeidet med kulturvernforeningen kan det bl.a. bety historiske turer og «pakker» som inkluderer reise med båten, forestillinger/konserter i Brottet og hjemreise med en veteranbuss.

Velkommen tilbake i 2024

Da er det bare å ønske MS Hvaler velkommen tilbake til Nordgårdsbrygga i 2024 og det til et år som utvilsomt vil stille stiftelsen overfor utfordringer som krever realisme, evne til å tenke kommersielt og i dette også å søke samarbeide med andre, ikke minst med oss i Hvaler kulturvernforening. Allerede 10. januar setter vi oss ned for å møtes rundt planleggingen av første sesong. Vi gleder oss stort til å dele denne utfordringen som vil løfte arbeidet med Hvalers og kystens kulturarv.

Paul Henriksen Daglig leder i Hvaler kulturvernforening