En dugnadsdag fylt av rør

I «dugnadsloven av 1884» som all dugnad i Brottet må følge er det en bestemmelse i § 13 b, 2. avsnitt har en bestemmelse som om at «Innkalling til dugnad nær opp til høgtid av religiøs eller verdslig karakter, skal gis en melodi som følger høgtida». Siden dagens dugnad er tett på 1. mai, falt valget av melodi på «Internasjonalen».

Portrett av en dugnadsarbeider, her gravemaskinfører Ragnar Holte
Opp alle Hvalers dugnadsgutter
Opp i som aldri sultet har
Nå kalles det til ny en samling
og jobbmenyen den er klar
For i morgen prisbelønte Rune
som kan alt om tank og rør
oss tale til om hva at gjøre
for alle menn med slikt gehør

Ref: For vi samles vest i Hvaler
Mandag vet vi hva vi får
Av vennskap, tull og tøys og arbeid
Det som er vår folkevår

Av menyen ellers jeg kan melde
ny sesong er snart på gang
Med vask og kost skal Brottet skinne
Vi bygger ny sesong med sang
Innsats god på lekeplass vil kreves
På vår båt og teine stor
Vi skape skal en glad arena
Ja for liten, far og mor

Refr.: For vi samles vest i Hvaler….

Filurius
Rimsmed

For øvrig var dette en dugnadsdag preget av rør i lange baner og av ulike typer. Dette var også dagen da vår gode støttespiller Rune Svennes, prisbelønt rørleggermester, for dagen dugnadsarbeider bisto oss med råd og veiledning for innplassering av vann og avløpsrør i det som skal bli det nye servicebygget.

I samme grøfter som vann og avløpsledningene skal gå, der legger vi nå også kabler for overvåkingskameraer for å hindre skadeverk slik vi opplevde i fjor

Vedlikeholdsarbeidet gikk også sin gode gang denne «rørete» dugnadsdagen. I Brottet ble gangveiene rundt selve amfiet trykkvasket for grønske fra de mange trærne rundt, mens Arbeidet med å erstatte ødelagte bord på akterdekket av Takaka (lekeplassen) ble sluttført. I Brottet Asbjørn Svendsby og Kåre Kæss. På Takaka Roy Heitmann. På sørveggen på båtbyggeriet fortsatte Eivind Børresen arbeidet med å gi sørveggen strøk nr. 2.

Paul Henriksen

«I morgentimer er det godt å jobbe…»

Til denne flotte aprildagen med strålende sol, men samtidig en liten skarp bris fra nord-nord-ost ble det Erik Byes legendariske og stemningsfylte vise «Hildringstimen» som ga inspirasjon og melodi til innkallingen.

I morgentimer er det godt å jobbe
men først en kaffekjeft for arbeid gitt
Du håper Kennet varme har i ovnen
da vind fra nord-nord-ost seg fast har bitt
Men morgenrødens sol gir håp for dagen
der gjøremål står tett i tett som trær
Du hilser hei til venner der de kommer
Og vet så vel at nok en dugnads dag er her.

Menyen klar for dagen er mangfoldig
I båtens hald skal kabler settes fast
På skuta barna trygges skal fra råte
og eka løftes ut til folk som last
På brua nye rekkverk skal monteres
Til service hus skal ramma bygges opp
Ja nettopp nå i denne morgen timen
Vi kjenner på en stemning som er  - helt på topp


Våren gir også grunnlag for opprydding, maling og rengjøring. Nå står en minnestund i Brottet for døren og snart kommer skuespillere og aktører for øvrig og skal ha sine prøver for sommerens oppsetting på "Elleve for elleve". Til alt som nå skal skje har vi det mål å ha Brottet amfi ryddig og nymalt, i alle fall der maling er nødvendig. I første omgang gjelder det sitteplassene lengst bak i amfiet. Trond Valen Engblad, Kåre Næss og Asbjørn Svendsby gikk i dag løs på det mangesidige arbeidet med denne oppgraderingen.

Fjorårets sesong i Brottet var på mange vis en gladsesong. Imidlertid ga denne perioden også flere negative opplevelser både med hærverk og tagging. I tillegg til at dette både gir grunnlag for frustrasjon og ekstraarbeid, så gir slike ting også økonomisk belastning. Men, for å komme dette uvesenet til livs, så investerer vi nå i kameraovervåking både ved inngangen til Brottet og i området for øvrig, totalt tre kameraer. En del av dette arbeidet gjør vi selv gjennom å strekke kabler innomhus og i bakken.

Arbeidet går ellers sin gang på servicebygget som nå gjøres klart for røropplegg og deretter støp av byggets såle. På bildene under blir tegninger gjennomgått for merking av plassering av toaletter, dusj og rom for vaskemaskin.

18 menn og en kvinne (Ellen)! stilte på dugnaden i dag. Det er bare å ta av seg hatten for en slik entusiasme som denne gjengen legger for dagen. Dette var også dagen da brua over ørretbekken fikk nytt rekkverk. Denne jobben sto Tom Buskoven og Jan Appelgren for, mens Steinar Pettersen fortsatt arbeidet med å reparere (sveise) skuffen på vår arbeidshest, gravemaskinen «Lille Gule». I tillegg ble den siste av våre to eker «hevet på sjøen», dette på en noe uortodoks måte. Ragnar Holte, Helge Olav Lilleheier, Kent Bjørge Johannessen og Åsmund Nilsen sto for sjøsettingen av den andre av to eker som tilbys gjester på kystledhyttene. Den første har trutna, den andre trenger nok noen dager før den finner seg til rette på sjøen.

Paul Henriksen

Foredrag og guidede turer i regi av Hvaler kulturvernforening

Hvaler kulturvernforening har hatt suksess med foredrag i Amfigrotta vinteren 2024. 10. april er det sesongens siste, men vi fortsetter programmet se oversikt under

Foredrag Amfigrotta 2024,

Gled dere til 10. april 2024 kl 18:

Utgravingen av «Lossen»
Under en orkanaktig storm julaften 1717 forliste fregatten «Lossen» i Stolen på Vesterøy. De to foredragsholderne vil fortelle hvordan leting i arkivene i København førte til funnet.
Du får høre om byggingen av «Lossen» og søsterskipet «Ørnen» på Isegran. Om ufred, trefninger og slag under Den store nordiske krig (1700-1721).
De forteller om funnene som ble gjort, om metoder for graving, fotoregistrering og oppmåling under vann. Sist, men ikke minst, «Lossen»-utgravingens betydning for norsk marinarkeologi.

Terje Olsen var fotograf under dykkerekspedisjon og vrakfunnet i 1963. Han var da ansett ved Norsk Maritimt museum (Sjøfartsmuseet). Har vært med på andre utgravinger og tokt langs kysten, og dykkerekspedisjon til det nordlige Svalbard
Ole Andreas Krogness var med på oppmåling under «Lossen»-utgravingene i Stolen på Vesterøy. Utdannet arkitekt og illustratør. Har også deltatt i andre utgravninger og tokt.


Turvandringer Hvaler kulturvernforening 2024:

P-plassen ved Kuvauen, 8. mai 2024 kl 18:

Tur fra Kuvauen til Stolen på Vesterøy, ca 5 km i litt kupert terreng.

Denne turen spenner fra 1700-tallet til vår egen tid, med hovedvekt på forliset av fregatten «Lossen» i Stolen på Vesterøy. Det skjedde julekvelden 1717, under en orkanaktig storm som tok tusenvis av liv i Europa.


Gunn Hedberg har studert historie, har jobbet som journalist og skrevet flere bøker, om tur og historie på Hvaler.

P-plassen ved Spjærøy kirke, 12. juni 2024 kl 18:

En turvandring i arnestedet for stenindustrien på Hvaler. Denne turen går fra Spjærøy kirke i Dypedal over til Sand, det viktigste området for stenhoggingen på Hvaler. Området i Amfigrotta er et monument over og minnested for denne viktige industrien på Hvaler.

Paul Henriksen er utdannet lærer, men har jobbet med mye annet, fra Kirkens Nødhjelp til ordfører i Hvaler kommune. Nå er han daglig leder for Hvaler Kulturvernforening.