Dugnadsdag i Brottet og på Hvaler barne- og ungdomsskole

Mandagsdugnadene i Brottet er som regel mangfoldige. I dag ble dagen ekstra innholdsrik for enkelte av oss da Hans Petter Thøgersen (Thøger) og undertegnede hadde en slags kickoff for et prosjekt sammen med 8. klasse på Hvaler barne- og ungdomsskole. Dette er i utgangspunktet knyttet til utvandrer- og innvandrerjubileet i år. I forbindelse med at vi skal sette opp «Stenhoggern» i Brottet i sommer, utvides denne historiske tematikken til også å trekke inn spørsmål som hva er et «hjem» og hva er vi kan knyttet an til «identitet» osv. Dette skal elevene i gang med i ukene som kommer. Deretter blir det en dag i Brottet med besøk i smia og samtale med «stenhoggere». I løpet av forsommeren skal så arbeidet presenteres for foreldrene. For dem som er hjemme blir det anledning til å se forestillingen i Brottet 10. juli.

Innvandring – utvandring, sentrale temaer i årets samarbeid med elevene på Hvaler barne- og ungdomsskole.

Dugnaden i Brottet kunne i dag med at utearbeidene på sanitærbygget nå er sluttført. Nå er det bare restarbeidet inne igjen der Kåre Næss i dag gjorde ferdig gulvet i vaskerommet slik at gulvbelegget kommer på plass neste mandag.

I dag kom også den siste av takstolene på plass på garasjen. Under med arbeidslaget bestående av Jan Appelgren, Tom Buskoven og Steinar Pettersen. Øystein Heie er stadig innom og heier på dugnadsgjengen. Ikke minst venter han på å unne være med å sette første «spadestikk» for det nye Motorhuset der hans egen foreningen Hvalerøene Motorværenforening er samarbeidspartner.

Klargjøring av den ene eka som er i bruk av gjester på kystledhyttene pågikk også i dag, mens under brygga har Knut Sørensen og Ragnar Holte startet arbeidet for å legge til rette for å jekke opp brygga som har gitt seg flere centimeter. Her får vi verdifull hjelp både praktisk og økonomisk fra Borg Havn

Paul Henriksen

Årsmøte med god bør for videre utvikling av kulturvernforeningen

Kulturvernforeningens 53. årsmøte ble i går stødig ledet av Øyvind Fjeldberg

Drøyt 20 medlemmer var i går samlet til årsmøte i Amfigrotta, et årsmøte som var preget av god stemning både når det gjelder dugnadsinnsatsen, spennende prosjekter og sikker økonomi. Dette selv i et år der økonomien har vært satt på prøve grunnet utsatt behandling i fylkeskommunen av en søknad vi hadde forventinger vedr. sanitærbygget.

Et årsmøte innebærer ofte å takke av styremedlemmer som av ulike årsaker går ut. I så måte var dette anledningen for å takke både Olav Aaraas og Kirsti Knudsen for innsatsen gjennom flere år. Med noen ut skal andre inn. Her fikk valgkomitéen rask og god uttelling for sitt arbeid både med tanke på å utvide styret med ett ekstra medlem, to varamedlemmer samt å erstatte et styremedlem som av personlige grunner trakk seg i høst..

Det nye styret består nå av følgende:

  • Arnt Martin Brynildsen – styreleder
  • Kjell Brobakken – styremedlem
  • Gunn Hedberg – styremedlem
  • Lisbeth Magnussen – styremedlem
  • Ellen Enger – styremedlem
  • Anne-Lill Adamsen Reff – styremedlem
  • Åsmund Vågslid -styremedlem
  • Johan Spørck Thoresen – styremedlem
  • Bjørn Pettersen – vara
  • Knut Harald Johansen – vara

Det vil alltid være slik at de som går ut også tar med seg kompetanse, så også i år. Imidlertid får vi nå gjennom fire nye styrekolleger tilført ny kompetanse både på styring av prosjekter, organisasjonskunnskap og erfaring fra større kulturarrangementeter samtidig som alle deler interessen for Hvalers kulturhistoriske arv. Dette er et lovende bilde for videre god bør for Hvaler kulturvernforening. I øvre bilde rad: Åsmund Vågslid, Johan Spørck Thoresen, Bjørn Pettersen. Under Knut Harald Johansen (Foto: Fredriksstad Blad)

Paul Henriksen

Daglig leder

Stiftelsen D/S Hvaler imponerer med over 30 turer i kommende sesong

Den brede aktiviteten Hvaler kulturvernforening kan fremvise hviler på flere ben;

  • En stor, stabil og høyt kompetent dugnadsgruppe
  • Et sikkert økonomisk driftsgrunnlag gjennom inntekter fra fire kystledhytter
  • Viktigheten av fokus på markedsføring gjennom flere kanaler
  • Nødvendigheten av å bygge samarbeid med andre organisasjoner og grupper.

Når det gjelder samarbeidspartnere som over tid tilfører oss kompetanse og sikkerhet for driften vil jeg først og fremst nevne:

  • Hvaler kommune gjennom en 50 år lang forvaltningsavtale knyttet til Brottet Kystkultursenter samt deltagelse i kommunens destinasjonsråd
  • Kulturværste AS, dette samarbeidet om forestillingene i Brottet har vært motoren i utviklingen siden 2004.
  • Stiftelsen DS Hvaler der den først intensjonsavtalen om samarbeid ble inngått allerede i 2016.
  • Oslofjordens Friluftsråd gjennom avtalene om drift av fire kystledhytter, samtidig som OF har bidratt med midler til vedlikeholdsprosjekter, sist nå til sanitærbygget. Avtale inngått i 2012.
  • Isegran Fartøyvern AS har de siste årene tilført kulturvernforeningen helt ny kompetanse som igjen har bidratt til at foreningen har knyttet nye kontakter på området fartøyvern og Østnorske bruksbåter. Flere avtaler fra 2019.

Av disse samarbeidspartnerne vil jeg i denne omgang spesielt fremheve samarbeidet med Stiftelsen D/S Hvaler som nå tar det store skrittet fra å være en frivillig forening, med prosjektmidler knyttet til å ferdigstille veteranbåten MS Hvaler, til å gå over i en posisjon som driftsselskap, der utfordringen er knyttet til selv å skape inntekter. Langt på vei den samme posisjonen som Hvaler kulturvernforening befinner seg i.

Når det gjelder stiftelsen DS Hvaler så er nå seilingsplanen for den virkelig store driftssesongen og med det ildprøven klar for turer med M/S Hvaler. Med nærmere 10 personer fast ombord som mannskap, er det klart for en fullbooket sesong med over 30 turer der i alt 17 av disse blir med ankomst til Nordgårdsbrygga ved Brottet. Her har båten en egen sjøbu som depot for turene der mange av disse er inkludert med bespisning i området.

Hva slags bestillinger er det så Stiftelsen D/S Hvaler har for kommende sesong. Noen eksempler viser bredden i interesse for å reise med den flott restaurerte sliteren som i nærmere 100 år trafikkerte farvannet mellom Fredrikstad og en rekke steder på Hvalerøyene. Et utvalg av dager der båten vil anløpe Nordgårdsbrygga.

  • Deltagere på konferansen til Friluftsrådenes landsforening i Fredrikstad 7.5.
  • Tur med ansatte på Kongsberg Våpenfabrikk 22.05.
  • Tur med ansatte i ASKO 04.06.
  • Bygdedagen i Brottet/Kystmuseet Hvaler 07.06.
  • I periode 13 – 26. juni vil båten ligge ved Nordgårdsbrygga
  • Tur med Hvaler pensjonistforening 20.06
  • Tur med ansatte i Al elektr/Hvaler rør 27.06
  • Tur med ansatte på SØF 29.06.
  • Tur med publikum til forestilling i Brottet 16.07
  • Jubileumsmarkering med tur for ansatte på Trara skole 20.08.

Her er det bare å ønske vår gode samarbeidspartner «god bør» i sesongen som ligger foran. Vi skal med tilrettelegging i Brottet og guideing både ombord og i land bidra til at samarbeidet løftes til et nytt nivå.

Paul Henriksen

«Til ungdommen», et samarbeid med 8. klasse på Hvaler barne- og ungdomsskole

I fjor søke Brottet kultur, et trepartssamarbeid mellom Brottungær, Kulturværste AS og Hvaler kulturvernforening om kr 60.000,- fra Landslaget for lokalhistorie. Dette under prosjektnavnet «Til ungdommen», et prosjekt der mottakerne av støtten skulle bruke midlene der demokratiet og det som kan true dette var tema. For oss var det naturlig å bruke disse midlene til en skoleforestilling der elever fra Fredrikstad og Hvaler fikk se forestillingen «Elleve for elleve» – om 2. verdenskrig på Hvaler, og med det bli introdusert for de mange dilemmaer en krigssituasjon bringer mennesker inn i.

530 elever fra Fredrikstad og Hvaler fikk se den sterke forestillingen «Elleve for elleve» i 2024.

I år har vi igjen søkt slike midler under den samme overskriften «Til ungdommen», og fått innvilget et tilsvarende beløp som i fjor – kr 60.000,- I år er ikke tematikken demokratiet og det som truer denne samfunnsformen, men derimot innvandring/utvandring (knyttet til 200års markeringen for den første organiserte utvandringen fra Norge til Amerika), herunder det å måtte flykte til nytt land og etablere et «hjem». Hva gjør dette med enkeltmennesker og familier?

For å fylle dette med innhold i samarbeid med elever på ungdomsskolen, har vi innledet et samarbeid med 8. klasse på Hvaler Barne- og ungdomsskole (36 elever) og deres lærer Cathrine Flodin Mikkelsen. Foreløpig har Hans Petter Thøgersen (Thøger) og undertegnede kun hatt ett samarbeidsmøte, men også i år vil vi ta utgangspunkt i forestillingen i Brottet – «Stenhogger’n». I tillegg vil vi være sammen med elevene i flere sammenhenger for samtaler og innslag for å fokusere på dette temaet. Nå var det ikke så mange som utvandret til Amerika fra Hvaler. Dette fordi næringsgrunnlaget var rimelig godt knyttet til landbruk, fiske og det å kunne holde husdyr.

Noen var det imidlertid som dro og ble der livet gjennom, andre ble borte 3 – 4 år for så å komme tilbake til Norge. Dette var tilfelle med en gruppe stenhoggere fra Hvaler som med den kompetansen de hadde fått som stenhuggere på Hvaler og Kråkerøy dro til Canada og USA . I store granittbrudd var de med og tok ut sten til gater og bulevarder, men også sten til større bygninger og havneanlegg. Dette blir også elementer i de samtalene vi skal ha med elevene i tillegg til å se på den innvandringen vi rundt 1900 fikk fra Sverige. Hva gjorde dette med vårt samfunn, og hva med de menneske som kom for kortere og lengre tid?

Spennende blir det å følge ungdommene i deres refleksjoner over dette med innvandring/utvandring, identitet og nye rammer for livet som skal leves i et nytt «hjem»..

Paul Henriksen