Brottet 20 år – Fra sprø ide til Brottet Kystkultursenter

Gjennom 90-tallet hadde ildsjelene i Hvaler kulturvernforening, under ledelse av leder Jan Arntzen, et klart ønske om å etablere et område ved sjøen som kunne utfylle området på Nordgården (Kystmuseet). Bakgrunnen var at for å tegne et fullstendig bilde av Hvalers historie og kultur, måtte elementene fra landbruket og fruktdyrkingen utfylles med «båtens» og stenindustriens helt sentrale betydning for øysamfunnet. På begynnelsen av 2000 tallet ble ildsjelene bønnhørt da Hvaler kommune gjennomførte et makeskifte med arvingene etter Fredrikstad Stenhuggeri AS i området ved Skjelsbusundet.

Med denne historiske avtalen på plass, vokste ideen fram om en kulturarena i et av de gamle stenbruddene i området. Tanken var i første omgang å kunne sette opp en forestilling knyttet til historien rundt stenindustrien på Hvaler og innvandringen fra Sverige som fulgte med denne. Igjen var det Jan Arntzen som var drivkraften og arkitekten bak det som skulle bli Brottet amfi, et «gresk» amfi bygget i granitt. Beregninger ble gjort og i subushaugen hjemme på Bakkevik på Spjærøy ble modellen utprøvd.

Når det gjelder den første oppsettingen av teaterstykket «Stenhoggern», så kom det til gjennom et idéfellesskap der lokalhistorikeren Ulf Hjardar tok kontakt med undertegnede (da som ordfører) for hjelp til finansiering av en bok om stenindustrien på Hvaler. Dette førte videre til kontakt med AOF ved daværende leder Arne Berg med gode kontakter til AOFs kulturfond. Fra AOF ble det igjen knyttet kontakt med det som i dag er «Kulturværste» ved Hans Petter Thøgersen, Svein Gundersen og Ole Hermann Gudim Lundberg (I 2005 også med Jens Olav Simensen på laget). 14. juli i 2005 gikk så «teppet opp» for musikkteateret «Stenhoggern» som Hvalers bidra til markeringen av 100-årsjubileet for unionsoppløsningen fra Sverige. Bildene under forteller sitt om utfordringene dugnadsfolket sto ovenfor fra dag en i et gjengrodd stenbrudd.

Brottet amfi med nybygget Amfigrotta i 2016 skulle komme til å bli en motor i den videre utviklingen av Brottet Kystkultursenter. I dag m tjue år etter oppstarten, en sentral del i formidlingen av Hvaler kultur og historie og som trekkplaster for hundrevis av gjester til tre kystledhytter og folk som vil oppleve det ekte og enestående Hvaler.

I neste kapittel i historien om Brottet Kystkultursenter skal vi se nærmere på dagens situasjon og det vi er stilt ovenfor både i muligheter og utfordringer.

Paul Henriksen

Daglig leder

Da «Til ungdommen» ble til «Fra ungdommen»

I sesongen 2024 mottok «Brottet kultur» ( sammenslutning av Hvaler Kulturvernforening, Kulturværste AS og Barne- og ungdomsteateret Brottungær) kr 60.000,- fra organisasjonen «Landslaget for Lokalhistorie» under overskriften «Til ungdommen» da med temaet krig/fred og demokratiutvikling som grunnlag for arbeidet. Det ble da tatt utgangspunkt i  forestillingen «Elleve for elleve», om 2. verdenskrig på Hvaler, som ble spilt på scenen i Brottet amfi både i 2023 og 2024. Som del av dette prosjektet ble det i juni i fjor gjennomført skoleforestilling for elever både fra skoler i Fredrikstad og skolen på Hvaler .

I 2025 søkte vi igjen om midler under det samme prosjektnavnet «Til ungdommen». Nok en gang fikk vi støtte med et tilsvarende beløp som i fjoråret, i år med temaet innvandring/utvandring og identitet/hva er et hjem? som temagrunnlag. I kontakten med Hvaler Barne- og ungdomsskole ble det besluttet at prosjektet skulle gjennomføres i samarbeid med elever og lærere på 8. trinn.

Etter avsluttet arbeid er det bare å si at dette har vært en fantastisk hyggelig og lærerik opplevelse både for oss i Brottet kultur som initiativtakere, men tydeligvis også for elever, foreldre/besteforeldre og lærere på skolen. Dette kom klart til uttrykk i Brottet i går tirsdag (17.06.) der samtlige elever sto på «scenen» i Amfigrotta foran et fullstappet lokale hvor det de hadde jobbet med ble presentert. Her skal legges til at i tillegg til arbeidet som har foregått på skolen og i hjemmet, og for flere med storfamilien som hjelpere, så har vi hatt fire samlinger med elevene. Det første møtet som en introduksjon i aulaen på skolen, en samling i Brottet der flere bl.a. fikk prøve seg som stenhuggere, en samling på Kystmuseet og sist med «finalen» i går. Her ble det også vist deler av årets forestilling «Stenhoggern» for elever og lærere.

Gjennom dette prosjektet har elevene søkt i familiehistorien etter personer som i tidligere år har vandret inn eller ut av lokalsamfunnet, sett på leveforhold i Hvalersamfunnet på 1800- og tidlig 1900-tallet, hvordan var kjønnsrollene i kystsamfunnet, skaffet seg oversikt over den totale utvandringen fra Norge mellom 1820 og 1920. Videre har de gått inn i tematikk som; hva skaper identitet og hva forbinder du med et «hjem»? Ja til og med et tema som «samisk utvandring» var det en gruppe som hadde med i sin presentasjon der absolutt alle var med. Ifølge lærerne også av dem som aldri før har villet stå fram foran en stor forsamling, selv ikke i klasserommet. I går kom debuten foran rundt 80 personer i en stuende full «Amfigrotte»!

Dette var rett og slett imponerende, og for oss som initiativtaker svært inspirerende å se hvordan vi som jobber med lokalhistoriske temaer også kan engasjere og samarbeide barn, unge og lærere om relevante temaer. Vi håper også at ledelsen ved Hvaler barne- og ungdomsskole merker seg erfaringene her, og følger opp for mulig videre samarbeid.

Avslutningsvis vil vi igjen få takke Landslaget for Lokalhistorie for støtten under fanen «Til ungdommen». I dette prosjektet er det ikke bare levert kunnskap «til ungdommen». Engasjerte ungdommer har i høyeste grad også levert til oss «godt voksende».

Paul Henriksen Daglig leder av Hvaler Kulturvernforening og styreleder i Brottet Kultur