Når’ti sover du a mor?

Som mange vil være kjent med tok Hvaler Kulturvernforening i fjor høst initiativet til en aksjon der målsettingen er å reise en statue av en hvalerkvinne i området ved Brottet Kystkultursenter. Dette som en hyllest til det øysamfunnets kvinner sto for av mangesidig arbeid og annen innsats mens mennene i stor grad var på fiske eller til sjøs, mange i utenriksfart med fravær i flere år. Ikke rart veslejenta spurte moren sin; «Når’ti sover du a mor?». Initiativet er blitt løftet videre gjennom et meget fint samarbeid med Sanitetskvinnene på Hvaler, Hvaler Kunstforening og skuespiller/musiker Alexander Hermansen.

Anne-Sofie Jacobsen (1844 – 1938) kan står som et eksempel på sterke hvalerkvinner der hun mang en gang rodde fisk fra Lauer til torget i Halden

Spleisaksjon – Håper du bidrar!

For å finansiere et slikt relativt kostbart prosjekt, arrangerte vi en meget vellykket konsert i fjor høst der det kom inn ca kr 40.000,-. I tillegg ble det etablert en Spleis-aksjon som også har gitt god uttelling med nær kr 41.000,- Målsettingen er kr 100.000,- før påske. Totalt kan vi med andre ord notere over kr 80.000,-. Gå inn på lenke under for å bidra til at vi kan komme i mål i tråd med målsettingen. Takk hører så avgjort med til dere som har bidratt, Hvaler hytteforening med hele kr 20.000,-!

Skulptur Hvalerkvinnene | Spleis fra SpareBank

Forprosjekt

Det som er det nye i prosjektet etter nyttår er at vi, med godt forarbeid av Peter Dean i Hvaler kunstforening, har søkt organisasjonen «Kunst i offentlige rom» om kr 150.000,- til et forprosjekt som vil bli benytte til å utlyse en konkurranse mellom kunstnere. Det som ennå ikke er klart er om vi skal bruke en spesiell kvinne som «modell», f.eks. Amunda Johansen, eller på folkemunne Munda, som gjennom 12 år rodde ferge over Skjelsbusundet, eller en anonymisert kvinnefigur. Om konklusjonen blir at Munda blir valgt, vil hun kunne symbolisere andre hvalerkvinner som også tok mangt et tak både med årer og stell og pass av dyr og barn.

Amunda og hennes mann Hans Johansen

Bildeutstilling – let i familiens gamle albumer!

I Brottet har vi i dag en permanent «utstilling» med bilder av stenhoggerne montert på aluminiumsplater. I forbindelse med skulpturprosjektet har vi også som målsetting i løpet av forsommeren å få på plass en utstilling der kvinnenes hverdag og engasjement blir vist. Vi har fått noen fine eksemplarer, men jakter flere å velge på. Bildene vi er ute etter er i tråd med eksemplene under, med andre ord de må vise kvinner i daglig livets gjøremål samt i det foreningslivet de også oppebar som arbeiderkvinnene gjorde, og som kvinneforeningene sto for på bedehusene.

Ta kontakt for scanning av bilder og bli med i trening av billetter til «Stenhoggern».

Som en del av jobben, er det viktig for oss at bilder du tror er aktuelle for en slik utstilling blir scannet. Det er flere av oss som kan bidra med det, men nevner under to personer å ta kontakt med. Med en slik innlevering av bilder er du med i treningen av to premierebilletter på forestillingen «Stenhoggern » i Brottet i sommer. For scanning ta kontakt med:

  • Alexander Hermansen 911 64 641 – post@alexanderhermansen.no
  • Peter Dean 482 28 731 – post peterdean.no

Paul Henriksen

Nytt fra styret i Hvaler Kulturvernforening

Tirsdag 20. avholdt styret i kulturvernforeningen sitt første styremøte i det nye året med flere viktige saker på sakskartet. Her et lite resymé av de viktigste sakene:

Som tidligere aktiv i kulturlivet i Halden, bl.a. som initiativtaker til «Down on the farm» er Johan Spørck Thoresen vel kvalifisert i å lede kulturvernforengen i kommende år. Her holder den tidligere ambulansesjåføren kurs i bruk av hjertestarter for dugnadsgjengen i Brottet.
  1. Paul Henriksen går av som daglig leder i Hvaler Kulturvernforening i løpet av 2026 etter 15 år som styreleder og daglig leder, mens Johan Spørck Thoresen ( i dag styremedlem) går inn i hans sted. Her legges det imidlertid opp til en prosess for denne overgangen som innebærer at vi gjennom flere måneder jobber sammen for å overføre kunnskap om driften av det som har blir en stor og omfattende organisasjon. Undertegnede vil for øvrig ikke gå helt ut av arbeidet i kulturvernforeningen. I den prosessen som det nå legges opp til vil det bli etablert en arbeidsdeling der jeg fortsatt vil ha arbeidsoppgaver bl.a. knyttet til virksomheten i Brottet Kystkultursenter og i kontakten med samarbeidspartnere. Alt i alt ser vi for oss en arbeidsdeling her som vil redusere sårbarheten i kulturvernforeningen som en frivillig organisasjon, noe som vil styrke og utvikle organisasjonen.
  2. Invitasjon fra den svenske organisasjonen Granitkusten https://www.granitkusten.com/ til å slutte seg til denne. er Granitkusten  en organisasjon med spesielt fokus på historien om den over hundre år lange stenindustrien i området fra Lysekil til norskegrensen. En rekke av kommunene på Bohuslänskysten står bak organisasjonen. Det siste årene har representanter for Granitkusten besøkt Brottet og sett forestillingen «Stenhoggern» Et enstemmig styre besluttet å slutte seg til denne organisasjonen.

3. Behov for egen båtgruppe .Hvaler Kulturvernforening vil i løpet av 2026 ha fire relativt nye trebåter å ta vare på:

  • Losskøyta «Arnt Otto» – sjøsatt i oktober 2024
  • To eker – en sjøsatt i 2025, den andre kommer på vannet i våres
  • Seilsnekke – denne vil forhåpentligvis bli sjøsatt  i løpet av 2026

Medlemmer (5 – 6 personer) i en slik gruppe skal ha to hovedoppgaver vedlikehold og tilsyn.

Vi har allerede et medlem i gruppa, kulturvernforeninges styreleder Arnt Martin Bynildsen, men trenger noen flere. Meld fra til undertegnede om du er interessert i et slik hyggelig arbeid der jeg antar at også medlemmer av dugnadsgruppa tar et medansvar.

4. Daglig leder orienterte for øvrig om følgende forhold:

  • Følgende programposter i årets sesong i Brottet
    1. Foredrag og turer. Neste foredrag i Amfigrotta 11.02. Lars Ole Klavestad om Helleristninger
    2. Hvalerrevy i regi av Alexander Hermansen. Revyen spilles over tre helger i mars/April i Amfigrotta.
    3. Konsert med Espen Lind i Brottet amfi 16. mai
    4. Bygdedagen 6. juni
    5. Konsert med Åge Aleksandersen 27.6. i Brottet amfi 27.6. (utsolgt)
    6. Konsert med Jan Eggum i Brottet amfi 01.07.
    7. Forestillingen «Stenhoggern» med premiere 10. juli
    8. Det planlegges konsert også med Åge Sten Nilsen (ikke fastsatt dato)

5. Årsregnskapet for 2025 er nå klart, men siden det ikke var mulig å få dette klart før samme dag som styremøtet ble avholdt, så utsettes behandlingen. Det som imidlertid kan sies er at det som har vært et økonomisk utfordrende år med stor kostander spesielt knyttet til det nye servicebygget, er ved årsskiftet nå rettet opp både med støtte fra Østfold fylkeskommune, mva-kompensasjon og gode inntekter fra kystledhyttene. Alt i alt har vi bedre likviditet nå enn ved forrige årsskifte.

Paul Henriksen

2026 – utvilsomt et innholdsrikt år, et år som også kan gi ny forvaltningsavtale

Året vi har startet på blir utvilsomt et innholdsrikt år med en rekke tilbud både når det gjelder konserter, Hvalerrevy, forestillingen «Stenhoggern» og litteraturfestival (del av «Litt Hvaler»). I så måte går vi mot en en av de bredeste sesongene i Brottets historie med tanke på program.

Det som imidlertid også opptar oss som styrer Hvaler Kulturvernforening er de klare signaler som kom fra Kulturdirektoratet via Østfoldmuseene i fjor om å reforhandle forvaltningsavtalen vedtatt i 2009. Kort fortalt så ble det for rundt 20 år siden gjennomført en større museumsreform i Norge som innebar at lokale museer landet rundt ble lagt under en felles regional ledelse. I Østfold innebar det at lokale museer som Kystmuseet Hvaler, Fredrikstad Museum, Kanalmuseet i Ørje osv. ble langt under det vi nå kjenner som Østfoldmuseene. Argumentene for statens engasjement bak denne ordningen var både begrunnet faglig og økonomisk, mao intensjonen var god, men så var det erfaringene…..

For oss på Hvaler innebar dette at Kystmuseet på Nordgården (som eies av Hvaler kulturvernforening) ble lagt inn i ordningen med en avtale der Østfoldmuseene (ØM) overtok forvaltningen av stedet og de aktiviteter som er knyttet til denne. I fjor ble det så startet en prosess fra kulturdirketoratets side som skulle ende med en reforhandlet avtale innen 31.12. Dette ble imidlertid ikke gjennomført grunnet til dels stor motstand fra de lokale museene i Østfold. Motstanden er i kortform knyttet til misnøye med driften gjennom flere år. Her snakker vi om manglende vekt på formidling, forvaltningen av gjenstander der det lokalt er ønske om større grad av medvirkning, manglende vedlikehold av bygningsmassen og generelt fravær med tanke på å utnytte lokale ressurser som det bl.a. Hvaler kulturvernforening representerer.

Her skal legges til at den misnøyen, med ulikt innhold, som er signalisert fra de lokale musene i Østfold, også går igjen ved museer i andre deler av landet. Her snakker vi med andre ord om et strukturelt problem . Dette godt dokumentert i rapporter fra Telemarksforskning.

Når så forhandlingene om en ny avtale kommer i gang (eller i ytterste konsekvens oppsigelse av avtalen) , er pr i dag ukjent, noe vi opplever som frustrerende. Imidlertid er det nå valgt et nytt styre i ØM og i den forbindelse er det et berettiget håp om at det nå er valgt inn personer her som ser utfordringene, og med det har evne til å tenke alternativer i drift og formidling. Her skal det sies at en viktig side ved dagens situasjon er knyttet til statens underfinansiering av norske muséer, men ikke bare det. Her handler det OGSÅ om opplevelse av fravær av interesse i deler av museumsledelsen til å ta i bruk de ressurser som «bor» i frivilligheten lokalt.

Året 2026 blir et viktig år både når det gjelder noe omleggingen av persongalleriet i administrasjonen av Hvaler kulturvernforening, med tanke på det store ansvaret vi har for programtilbudet, i utviklingen av en rekke etablerte samarbeidsrelasjoner og sist, men ikke minst i forhold til å lande en forbedret utgave av forvaltningsavtalen med Østfoldmuseene. Resultatet av denne vil uansett få betydelig innvirkning ikke bare på året vi er inne i, men også for kommende år. Til syvende og sist er det styret i Hvaler kulturvernforening som skal godkjenne et videre avtaleforhold med Østfoldmuseene

Paul Henriksen, Daglig leder i Hvaler Kulturvernforening

FOREDRAGET OM ROALD AMUNDSEN ER UTSATT TIL ONSDAG 21. JANUAR KL 18.00

Da værmeldingen for onsdag 14.01 ikke spiller på lag med oss med tanke på veien ned til Amfigrotta, har vi etter avtale med foredragsholder Øyvind Arntsen valgt å utsette foredraget en uke, nærmere bestemt til onsdag 21. januar kl 18:00. Vi krysser fingrene for at både vei og parkeringsforhold da fremstår langt bedre enn hva kommende onsdag ser ut til å by på.

«Da verden kom til Vesten» Velkommen til årets første foredrag i Amfigrotta – 14. januar kl 18:00

Foredrag i Amfigrotta, 14. januar kl 18: Øyvind Arntsen: «Da verden kom til Vesten»
Historien om familiedynastiet Roald Amundsen vokste opp i er fortellingen om hvordan et av Norges største seilskuterederier bygde seg en hel liten Amundsen-landsby ved Glomma på Hvidsten i Borge midt på 1800-tallet.
I foredraget får vi høre om Roald Amundsens familiehistorie med utgangspunkt i Bohuslän på 1600-tallet. Vi møter den norsk/svenske «avhopperen» Niels Michelsøn når sognepresten på Hvaler under tvil skriver ham inn i kirkeboka.
Vi følger Roald Amundsens familietre fra Utgårdskilen og Dypedal, Botne og Gravningsund til Fredrikshald og Tordenskjolds herjinger med Karl XII. Også Karl Johans angrep på Norge i 1814 får indirekte betydning for dynastiet Amundsens utvikling.
Hvorfor trodde Roald Amundsen at han kunne greie alt? Komme til steder der ingen hadde vært og overvinne alle farer? Kan det ha noe å si at han ble født inn i en familie som i 300 år hadde bestått av gründere, forretningsfolk og redere som hadde hele verden som sitt nedslagsfelt?

Øyvind Arntsen er styremedlem i Stiftelsen Roald Amundsens fødested. Han er pensjonert journalist/programleder fra NRK med mange historiske programmer på CV’en. Han ledet blant annet programmet «Museum» i NRK P2 i en årrekke og var tilknyttet avdelingen for Dokumentar og samfunn på Marienlyst. Der laget han blant annet dokumentarer om De kongelige samlinger.

Kjøreforhold og parkering

Til dere som lurer på hvordan det er å kjøre ned til Brottet på vinterstid, så er det å si (fredag kveld) at forholdene er meget gode med brøytet vei som er tørr og fin. I Brottet er det plass til rundt 20 biler. Her må vi jo ta noe forbehold om skiftende vær, men pr i dag ser det meget bra ut.

Paul Henriksen