Billedkunst som del av vår historie og kulturarv

For de av oss som er over snittet interessert i Hvalers- og kystens kulturarv og historie er det mange kilder å øse av. Bare i vår egen kommune er det over år blitt gitt ut et stort antall, bøker og hefter om lokalhistoriske temaer, samtidig som det, med et mer akademisk utgangspunkt, har blitt produsert masteroppgaver og gjort forskningsarbeid både på kvinnehistorie, stenindustrien og religiøse forhold.

Det som imidlertid slår meg, er at vi i liten grad har sett til de kildene som billedkunsten og andre kunstutrykk, f.eks. i granitt, representer. Området «Udden» i Hunnebostrand i Bohuslän (bildet under) kan i så måte stå som et lysende eksempel. Her har de nettopp utviklet en utstillingsarena for granittkunst i et gammelt stenbrudd og gjort dette til et besøksmål og refleksjon over fortidens industrieventyr.

Kvinnen på «Udden» i Hunnebostrand som skuer etter mann og sønner på havet – «Den evige ventan»

Som ordfører på Hvaler fram til 2007, og samtidig medlem i Hvaler kunstforening, senere leder av foreningen, hadde jeg i 2006 gleden av å være med i komitéen for det det som skulle bli utstillingen «Gryning», holdt i Kunstgata på rådhuset.

«Gryning» ble navnet knyttet til de personene som var pionerer som kunstnere med Hvalertilhørighet. I så måte hadde utstillingen både et lokalhistorisk og et kunsthistorisk perspektiv. Hvalerkunstnerne som ble presentert var Ludvig Næss, Alfild Børsum Johnsen, Sverre Johnsen og Thordis Barth. Dette var personer som levde og virket i mellomkrigstiden.

Det som er spennende er selvsagt å betrakte slike bilder ut fra et rent kunstnerisk perspektiv. Samtidig gir kunstnerne oss bilder av personer i fritid og arbeid, i tillegg til at vi får opplevelser av natur og fugleliv, båtliv, båttyper og referanser til sagn og overtro. Med andre ord kunsten gir oss tidsbilder fra periodene disse kunstnerne levde og virket. For dem som er nevnt ovenfor, i perioden fra slutten av 1800-tallet og inn på 30-tallet.

Så er det en rekke navn som dukker opp i etterkrigstid og nåtid, navn som; Øivind og Vebjørn Sand, Eva Lange, Lisa Aisato, Turid Eidnes Johansen og Axel Thorenfeldt – for å nevne noen.

Axel Thorenfeldt med sine eminente bilder av kystlandskap og fugler er det siste skuddet på en fantastisk samling av det vi kan kalle «Hvaler-kunstnere
Lisa Aisato – glade badende barn i øsende regn, også hun som en kunstnerisk berikelse for Hvalersamfunnet – og internasjonalt.
Turid Eidnes Johansen med sine bilder som speiler Hvalerlandskapet. Foto: Hvaler budstikke

Men det er ikke bare Hvaler-bosatte kunstnere som skal nevnes her.  Hans Gude, en av våre største nasjonalromantiske kunstnere, malte en rekke motiver som kan relateres til Oslofjord-området, men ikke direkte til Hvaler. En av hans studenter, Amaldus Nielsen (1838-1932), også kalt «Kystens maler», har imidlertid malt flere bilder både fra Hvaler og Arisholmen på Kråkerøy. Flotte tidsbilder både med fokus på båttyper og kystlandskap.

Eli Hassels maleri av det gamle pensjonatet på Skjærhalden. Bildene under, høyst sannsynlig fra Gravningsundet er malt av Amaldus Nielsen.

Med dette spennende kulturhistoriske «bildet» som bakgrunn var det at ideen dukket opp om, å kunne lage en fast utstilling (gjerne i Brottet) med bilder og beskrivelse både av kunstnerne og deres grunnlag for kunsten. Dette ikke bare i form av bilder fra pionerenes dager, men der vi også fanger opp billedkunst fra nyere tid. Poenget må imidlertid være at bildene har noe å fortelle om kystsamfunnet Hvaler.

En slik idé skal modnes og den blir garantert ikke realisert i år, kanskje heller ikke neste år – men den bør virkeliggjøres da det i kunsten ligger mye glede og informasjon

Paul Henriksen Daglig leder i Hvaler kulturvernforening

Kulturhistorisk vandring til Pulservik : Sten, frukt og brennevin

Onsdag 13. mai kl 18:00
Hvor: Oppmøte kaia (p-plassen) i Korshavn
Avstand: 4 km, to timer
Etter at tunnelen erstattet ferja i 1989, har Korshamn blitt utkant på Kirkøy. Men for 60 år siden var det liv og aktivitet i Pulservik. I havna lå fiskefartøy, oppover liene blomstret frukttrærne. Hvaler var faktisk Østfolds største leverandør av frukt på den tiden.
Går vi enda lenger tilbake, kunne vi høre stenhoggernes meisel i fjellet, og skramlingen av kjerrene som fraktet stenen til vannkanten og videre ut i verden.
Fra 1919 til 1926 hadde Norge forbud mot import av vin og brennevin. Dermed eksploderte smuglingen, og Hvaler var med!

Turleder er Gunn Hedberg. Hun har historie som fag, har jobbet som journalist og skrevet flere kombinerte historie- og turbøker for Hvaler.

Merk deg datoen for årets bygdedag – 6. juni!

Dagen starter på vakre Nordgården - fota: Frode Vågdal

I over 50 år har bydedagen vært arrangert på pinseaften. Fra i år av har vi valgt å legge denne merkedagen med et mangesidig program til første lørdag i juni, i år lørdag 6. Dette begrunner vi med at vi før 1. juni mangler parkeringsplasser til så vidt mange mennesker. Pinseaften er som alle vet en bevegelig dag og derfor velger vi i år og kommende år første lørdag i juni. Vi har også erfart en utvikling der mange reiser bort i pinsen.

Det nye Motorhuset midt i bildet skal offisielt åpnes og gutta i foreningen skal fyre opp en eller flere av motorene

Uansett ønsker vi deg og familien velkommen til åpningen av dagen som finner sted på kystmuseet der det i år vil være en utstilling på låven, en utstilling som tar utgangspunkt i stedsnavn på Hvaler. Jeg viser for øvrig til det foreløpige programmet som pr i dag har følgende programposter:

  • 11:00 – Korpset marsjerer inn og holder en kort konsert
  • Styreleder i Hvaler kulturvernforening ønsker velkommen og presenterer programmet for dagen som både inneholder aktiviteter på kystmuseet og i Brottet.
  • Varaordfører Hans Herman Utgård presenterer utstillingen på låven
  • Rolf Utgård forteller om utstillingen i låvens underetasje
  • I Finstua forteller Odd Mange Undrum om Nordgårdens historie
  • 13;00 – Innslag fra forestillingen Stenhoggern i Brottet amfi
  • 14:00 – Åpning av det nye Motorhuset
  • Åpning av utstillingen om kystkvinnene
  • Byssa er åpen for salg av is, brus og kaffe
  • Vi ønsker også å bruke dagen til å markere at kulturvern foreningen er sertifisert som Miljøfyrtårn
  • Alexander Hermansen kjører mindre turer med publikum i Skjelsbusundet – kr 100,-

Dette så langt og du er hjertelig velkommen. Er du del av en forening som ønsker å markere seg , så er du/dere hjertelig velkommen til å melde dette til Anne-Lill Adamsen Reff – 416 64 416

Paul Henriksen