Kystledhyttene i Brottet og på Brekke

Den første kystledhytta, “Stenhoggerhytta” i Brottet kystkultursenter på Spjærøy, ble åpnet i samarbeid med Oslofjorden Friluftsråd allerede i 2012. Året etter ble den nesten identiske hytta “Klyven” åpnet. Dette er opprinnelig to stenhoggerbrakker som på 90-tallet ble renovert og vinterisolert. På begge hyttene er det fire sengeplasser, to på hemsen og to nede. i 2016 ble det bygget en tredje hytte, “Mundastua” lik de to andre. Se OFs hjemmeside for ytterligere opplysninger. https://friluftsliv.oslofjorden.org/hytteoversikt

Toaletter og dusj finner du i Amfigrotta 100 meter fra hyttene. I sesongen 2024 bygges det et nytt sanitærbygg tett ved de tre hyttene.

Hyttene ligger sjønært med flott utsikt til Skjelsbusundet mellom Spjærøy og Vesterøy i et område med lekeplass (Kystlekeplassen), en stor brygga (se bildet), et båtbyggeri , kulturarenaen Brottet amfi og gamle bygninger og kraner fra perioden med stendrift i området.

Etter et omfattende restaureringsarbeid som startet i 2015, kunne Hvaler kulturvernforening åpne sin fjerde kystledhytte på gamle Brekke skole på Kirkøy i april 2019. Brekke skole har seks sengeplasser i førsteetasje og en 2. etasje som er innredet som en gammel skolestue. Fro restaureringsarbeidet mottok kulturvernforeningen Viken fylkeskommunes bevaringspris for 2022 for arbeidet med Hvalers første faste skole fra 1849.