Anvendt matematikk = lyse grå tak på gamle Brekke skole

Å brekke farger på Brekke er en blødme vi ofte tyr til i arbeidet på gamle Brekke skole. I dag var det imidlertid nødvendig med anvendt matematikk da tre farger skulle brekkes til lysegrått som takfarge, en godt valg vår “fargekomite” har kommet fram til. På bildet under er Eivind Børresen og Kjell Brobakken i gang, med måleskjeer utlånt av vår gode nabo Brekke barnehage,  dette for å beregne forholdet av hvit, svart og gul for å skape den rette fargeblandingen for samtlige tak i huset. Etter at “matematisk komite for brekking av maling” hadde gjort seg ferdig med arbeidet, var det klart for den mer håndverksmessige delen av arbeidet som Knut Hjortland og Paul H tok seg av.

Kanskje ikke lett å se av bildene her, men malerne kan stolt slå fast at lyse grått blir en fin “kontrast” til  fargene som etter hvert kommer på vegger og gulv.

Hyggelig og nyttig besøk fra Oslofjordens Friluftsråd.

Eivind Børresen guidet Rune Svensson rundt i det som kan bli et viktig tilskudd til kystleden på Hvaler fra 2020.

Direktør Rune Svensson i Oslofjordens Friluftsråd var i dag med på et møte på rådhuset og det ga oss anledning til å invitere han til gamle Brekke skole. Bakgrunnen er at vi nå arbeider med planer om å legge til rette 1. etasje  i den gamle skolen som “kystledhytte”. Hvaler kulturvernforening har meldt dette til OF, styret er blitt orientert og i løpet av kommende år håper vi på et formelt vedtak der OF  gir sin tilslutning til  at Brekke blir et nytt tilbud i kystleden fra våren 2020. Godt er det da å ha med seg Rune Svenssons positive holdning til det som nå skjer, kun 2 kilometer fra Storesand der OF i løpet av de neste to årene skal reise et nytt og spennende friluftshus. En “kystledhytte” på Brekke, kan med det bli et fint supplement til det nye senteret på Østfold største badestrand og en verdifull inntektskilde når driftskostnadene på den ferdig restaurerte skolen løper på.