Nominasjoner og ærespriser

Hvaler kommunes byggeskikkpris for Brottet amfi i 2006

I finalen om den nasjonale frivillighetsprisen 2015

nominertebanner_stor_v2

I 2015 ble Hvaler kulturvernforening nominert til den nasjonale frivillighetsprisen, en pris som utdeles årlig av organisasjonen «Frivillighet Norge» og «Norsk Tipping». Det var Kari Tønnesen som foreslo kulturvernforeningen som kandidat. Til sammen over 200  kandidater fra hele landet var med i denne konkurransen, hvorav ti av dissee gikk til «semifinalen». Disse ti ble igjen gjenstand for stemmegivning med frist 20. november 2015.

Tre finalister ble etter hvert klare: Hvaler kulturvernforening, Aasmund Robert Vik (Landsforeningen for Lesbiske og Homofile,  Oslo og Akershus) og Gunnar Bruheim (Rennebu Lions club, Rennebu idrettslag. Disse tre kandidatene ble så juryert og Robert Vik gikk av med seieren

Paul Henriksen, Gunnar Bruheim og Robert Vik på podiet før «dommen» falt. Klem fra statsråd Thorild Widvey da 2. plassen var klar.

For Hvaler kulturvernforening var det imidlertid en stor «seier» og ære å komme til finalen i en slik landsomfattende konkurranse der frivilligheten sto i fokus. Kulturminister Thorhild Widvey sto for utdeling av prisen på en større tilstelning i Oslo med gjester fra organisasjonslivet, storting og regjering.

Oslofjordprisen i 2016

Thor-Ivar Olsen, Anne-Lise Eriksen og Paul Henriksen sammen med styreleder i OF Inger Johanne Bjørnstad

Begrunnelsen for at Oslofjordens Friluftsråd tildelte kulturvernforeningen denne prisen var at foreningen gjennom flere år, og med en rekke prosjekter, har bidratt med en ekstraordinær innsats for friluftslivet og kulturhistorien i Oslofjordområdet.

Prisen ble utdelt på OFs årsmøte på Oslofjordmuseet .

Hvaler kommunes kulturpris 2018

Paul Henriksen mottok Hvaler kommunes kulturpris på vegne av kulturvernforeningen, her sammen med bl.a. Helge Fredriksen, som fikk pris for sitt arbeid i Lions.

Viken fylkeskommunes bevaringspris i 2022 for arbeidet med gamle Brekke skole.

Hvaler kommunes kulturpris tildelt Paul Henriksen i 2023 bl.a. for arbeidet i kulturvernforeningen.

Prisen ble utdelt av ordfører Mona Vauger og utvalgsleder Øyvind Fjeldberg etter premieren på stykket “Elleve for elleve” i juli 2023.