Bookingåpning for kystleden med pangstart

Denne uka har det vært bookingstart for de rundt 70 kystledhyttene i Oslofjord-området hvorav 8 av dise på Hvaler, 4 i kulturvernforeningens eie. Tre av disse; Stenhoggerhytta, Klyven og Mundastua ligger i området ved Brottet, i tillegg leies også gamle Brekke skole ut som kystledhytte. I fjor var disse 4 hyttene totalt utleid 420 døgn. Etter to dager med booking gjennom Oslofjordens friluftsråd Hytter – Oslofjordens Friluftsråd, er allerede 150 døgn booket. Det gir signaler om en meget god sesong og med det gode inntekter for en frivillig organisasjon med store driftskostnader og flere løpende prosjekter som stiller krav om betydelige egenandeler.

Det som vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger på, er det gjestene kan oppleve og dra nytte av. Dette gjelder alt fra den sjønære beliggenheten, kystlekeplassen for familier med barn, tilknytningen til kyststien og det de kan få med seg av kulturhistorisk informasjon innenfor et avgrenset område slik som informasjon om stenindustrien og byggingen av losskøyta “Arnt Otto. Sist, men ikke minst kan vi i hyttebøkene lese om turer med robåtene (ekene) som vi har til rådighet for gjestene. I løpet av 2024 vil vi ha ikke mindre enn tre slike eker på vannet.