Gamle Brekke skole frem fra krattet

Dugnad Brekke 25.6. 1Elisabeth og RagnarKjell og Arnt Otto +Rundt tjue personer, flere av dem tidligere elever ved Brekke skole, deltok på kveldens historiske dugnad på gamle Brekke skole. Som vel kjent skal det gamle skolebygget fra 1849 nå restaureres med midler fra Norsk kulturminnefond og Østfold fylkeskommune. I kveld ble det jobbet iherdig for å åpne hage- og grøntområdet rundt skolen, et område som har grodd helt igjen. Målsettingen med dugnaden var m.a.o. både å skape et fint uteareal rundt det historiske bygget, samtidig som håndverkerne og dugnadsfolk som rykker inn kommende høst, skal ha så gode arbeidsforhold som overhodet mulig.  Bygget er for øvrig nå forsikret for en mill. samtidig som det er tegnet ulykkesforsikring for inntil 10 personer.

Oppstart på selve restaureringsarbeidet vil finne sted rundt 1. september , men allerede lørdag 25. juli blir det “åpen dag” på Brekke. Her vil det bli mulig å se deler av bygget, samtidig som det blir salg av plansjer og kart til inntekt for restaureringsarbeidet. Det jobbes også med underholdning i den nyryddede hagen denne dagen.

Sist, men ikke minst – en stor takk til den entusiastiske gjengen som i dag startet en lang , men spennende prosess med restaureringen av gamle Brekke skole.

Paul Henriksen                                                                                                                                         Leder i Hvaler kulturvernforening