Grå, våt, men blid bygdedag på Hvaler

Dette var i alle fall dagen der værmeldingen traff “blink”. Mellom kl 11:00 og kl 14 skulle regnet komme tungt inn fra Skagerak og det stemte til fulle. Dette førte nok til at besøkstallet på rundt 500 i fjor, ble halvert og underholdning som skulle holdes på utearealet måtte hasteflyttes til låven. Men hva gjør vel dette når folk likevel stiller opp og gir uttrykk for at “dette er bra, på bygdedagen kommer vi uansett vær”.

Likevel var det synd at ikke flere lot seg lokke både for underholdning, den hyggelige praten og for å treffe representanter for frivillige lag og foreninger som stiller opp. Sist, men ikke minst var det synd at ikke flere kom for å se Nordgården som de siste månedene har blitt oppgradert gjennom stor dugnadsinnsats både på bygninger og i området rundt.

Hvaler bondelag sto for årets mest originale innslag gjennom invitasjon til sittende ordfører Eivind Borge og et utvalg utfordrere til dette vervet ved valget i høst. I denne runden var det Marita Wennevold Hollen (H), Bjarte Bjønnes (Hvaler styrbord), Mona Vauger (AP) og Hans Herman Utgård (SP). Det politikerne var invitert til var, i hver sin kasse, å sette et utvalg poteter for deretter i kommende måneder å drive disse fram til en avgjørelse om hvem som kan fremvise  beste kvalitet og størrelse. Avgjørelsen om dette faller først på Eplefestivalen søndag 22. september, m.a.o. etter årets kommunevalg (9.9.). Det var Anders Svanekil som “klippet” snoren for denne spesielle “politiske” kappestriden.

Originalt, men ikke desto mindre artig var det å oppleve “Ola smed” (23)  som med store ferdigheter, ervervet “i bena på” en gammel smed i Rakkestad, demonstrerte og formidlet det gamle håndverket både til voksene og barn.

Fra årets oppsetting i Brottet  “Fyret”, var det også innslag. Det samme fra våre gode venner i Hvaler Musikkforening. Begge disse seansene som skulle vært holdt utendørs, måtte vi flytte inn på låven der en “stinn brakke” bl.a. fikk høre tre feiende sangnummer fra årets ensemble i Brottet kledd i tidsriktige drakter (1905).

Samlingen av frivillige lag og foreninger som Hvaler Bondelag, DS Hvaler, Hvaler Hagelag, Hvaler Kunstforening, Hvaler Hytteforening og Forbundet Kysten (bildet over til høyre), sammen med besøkssenteret for nasjonalparken, måtte imidlertid friste tilværelsen ute. Regnvær til tross er det sporty og svært hyggelig for oss som arrangører at nettopp disse organisasjonene stiller opp om det som er grunnleggende for både Kystmuseet og Hvaler Kulturvernforening, nemlig å speile og formidle bredden i engasjementet for kystkulturen.

Da gjenstår det bare å takke alle som har bidratt gjennom stor dugnadsinnsats både før og under dagens arrangement, takk til alle utstillere og ikke minst takk til dere som trakk på dere regntøyet og ble med oss på en blid, men grå og våt dag.