Knallsesong for våre fire kystledhytter

Hvaler Kulturvernforening er med sine fire kystledhytter, gamle Brekke skole og tre hytter ved Brottet, den største enkeltoperatør av kystledhytter i hele Oslofjordområdet. Dette gir oss som frivillig forening mangesidige erfaringer både praktisk/teknisk og rent sosialt. Ved å være vertskap har vi et stort ansvar både for gjestenes ve og vel, og for de mange vedlikeholds- og driftsoppgavene som følger med. Tryggheten vi har, er samarbeidet med Oslofjordens Friluftsråd som tar hånd om både markedsføring og booking, og som følger oss opp med erfaringer fra de andre rundt 60 hyttene rundt Oslofjorden.

I morgen, søndag 1. november, sier vi så adjø til de siste gjestene ( på Brekke skole og Stenhoggerhytta), og med det adjø til en rekordsesong der imidlertid bakteppet er svært alvorlig gjennom nedstengningen av Norge med reiserestriksjoner i hele 2020.

Når det gjelder tallene for årets sesong, så er de ennå ikke helt klare, men de peker klart mot at dette er en rekordsommer. Mens vi i fjor kunne notere 301 bookingdøgn, noe som tilsa rundt 1000 gjester, kan vi i år bokføre 34% økning med over 400 bookingdøgn og ca 1400 gjester. Dette gir oss som frivillig forening en god kompensasjon i en sesong der fallet i inntekt fra avlysningene i Brottet og avbestillinger i Amfigrotta er merkbare.

Kystlekeplassen er en av suksessfaktorene i kystledkonseptet til kulturvernforeningen

Vi gleder oss selvsagt over at vi nok en gang har gjennomført en vellykket kystledsesong, der særlig barnefamilier har gjort seg nytte av tilbudet. Imidlertid ønsker vi oss som alle andre tilbake til en normaltilstand, samtidig som vi er spente på hva denne spesielle sesongen kan bety for folks reisevaner og prioriteringer, og som vi kan glede oss over også i fremtiden.

Enn så lenge noterer vi en vel gjennomført sesong, og sier takk for flott innsats til de som har skjøttet tilsyn og vedlikehold av hyttene, og til OF som har fulgt oss opp i en utfordrende sesong både med smittevern- og vedlikeholdsmidler. Sist, men ikke minst sier vi takk til alle de flotte gjestene som har brukt hyttene. Dere har virkelig tatt ansvar gjennom renhold og orden i en sesong da dette var helt nødvendig.

Velkommen tilbake i 2021, et år vi håper kan kalles “normalt”.

Paul Henriksen Leder i Hvaler Kulturvernforening