Kulturminnedagene på Hvaler ruller videre – søndag besøker vi Frøkengården i Korshavn

Ikke før har kulturminnedagene på Hvaler lukket en “dør”, så åpnes en ny. Søndag er det klart for åpen dag på Frøkengården, denne kulturhistorisk viktige gården i Korshavn.

Eiendommen var i samme families eie fra 1786 til 1987 og viser hvordan en hvalerfamilie bodde for drøyt hundre år siden. Her er et rikholdig innbo og inventar som beskriver 1800-tallets kystkultur på Hvaler. Våningshuset er et godt eksempel på lokal byggeskikk med opprinnelse fra 1700-tallet og senere utvidelser. Huset står også som et eksempel på en gammel skipperstue.
I forbindelse med kulturminnedagene på Hvaler 2017, er det blitt laget en enkel, men informativ folder om dette viktige bygget som står som et “tidsvitne” om en familie knyttet til seilskutehistoriens storhetstid, enkeltpersoner utfordringer og slekters kamp for å bevare stolthet og familiens posisjon. Ikke minst forteller historien om de tre ugifte søstrene som bodde her og som ga navn til Frøkengården.
I forbindelse med kulturminnedagen 2017, er det blitt laget en enkel, men informativ folder om Frøkengården
Venneforeningen for Frøkengården, Korshavn har åpen dør søndag 17.09. kl 12:00 – 14:00. Bli med inn til en kaffekopp, et kakestykke, til informasjon om husets historie og arbeidet med å bevare dette unike kulturminnet.