Ny støtte fra Oslofjordens Friluftsråd til utvikling og vedlikehold av kystledhyttene

I 1997 åpnet den første av Oslofjordens Friluftsråd sine kystledhytter på Nesodden. Siden den gang har over 6o hytter blitt åpnet for allmenheten på begge sider av Oslofjorden, hvorav 8 på Hvaler. Fire av disse eies og driftes av Hvaler Kulturvernforening på Brekke og ved Brottet.

Representanter for administrasjon og styre i OF, Hvaler kommune, fylkeskommunen og nasjonalparkforvaltningen var tilstede på Homlungen fyr da Sparebankstiftelsen DNB i 2018 “overrakte” 15 millioner til vedlikehold og videre utvikling av kystledhyttene

For Oslofjorden Friluftsråd, og for den enkelte eier, betyr ansvaret for disse hyttene både gode inntekter, men også en utfordring i form av oppfølging og vedlikehold. Stor var derfor gleden da Sparebankstiftelsen DNB, i et arrangement på Homlungen fyr våren 2018 kunngjorde at det ville bli stilt til rådighet 15 millioner for vedlikehold og videre utvikling av kystledhyttene.

Sparebankstiftelsen DNBs generøse tildeling i 2018, og OFs videre tildeling til de mange som drifter de over 60 hyttene, betyr svært mye, både for å lette den enkelte drivers økonomi og som motivasjonsfaktor for videre utvikling.

Hva er det så Hvaler Kulturvernforening har søkt og fått tildeling til?

På Brekke betyr dette at vi får dekket utgifter til maling av sørveggen, et låsbart skur over seks sykler, samt til innkjøp av ny gressklipper for å holde hagen i orden.

Seks nye sykler står til disposisjon for de som leier seg inn på gamle Brekke skole. Når får vi råd til å bygge et låsbart skur for syklene.

Bevilgningen til de tre hyttene ved Brottet gir oss bl.a. mulighet til å erstatte nedslitte utemøbler, innkjøp av nye leselamper, nytt kjøkkenutstyr, rullgardiner, parasoll, grill og maling. De mange som allerede har booket hyttene skal m.a.o. merke den fine tildelingen som nok en gang har blitt oss til del som følge av Sparebankstiftelsen DNBs tildeling i 2018.

Den nye uteplassen på Mundastua er noe av det vi nå skal male og sette i stand.