15 år med begeistring i Brottet, et jubileum å feire

Noen vil kanskje hevde at det å feire 15 år med musikkteater i Brottet, er å overdrive. Når vi likevel finner å ville gjøre nettopp det, så er det fordi vi gjennom disse 15 årene har opplevd en fantastisk dugnadsinnsats for å bygge Brottet amfi med tilleggende støttefunksjoner. Ikke minst feirer vi at gjennom disse 15 årene har oppsettingene i Brottet amfi gledet rundt 70.000 mennesker som har kjøpt billetter til forestillingene fra sesongen 2005 fram til årets oppsetting. Gjennom disse årene har Brottet amfi høstet stor applaus og anerkjennelsen og med det gitt grunnlag for en ambisjon om å skape en kulturarena av regional betydning.

Jan Arntzen og Undertegnede feller de første trærne i 2004 – Foto Demokraten

På under et år ble et nedlagt stenbrudd forvandle til et “gresk teater” . Her fra Jeppe-oppsettingen i 2011 med Bjørnar Spydevold i hovedrollen

Hva har vi så hatt på plakaten i disse 15 årene? La oss trekke frem et lite minnerikt utvalg i form av frontsidene på programbladene i disse sesongene:

Hans-Petter Thøgersen (manus og produksjon), Ole-Hermann Gudim Lundberg (regi) og Svein Gundersen (musikk) skal ha en stor del av æren for at Brottet  har blitt Brottet med stor “B”.

I tillegg til den store dugnadsinnsatsen, er det tre personer som for alltid vil være knyttet til oppsettingene i Brottet; Hans Petter Thøgersen (Thøger), Svein Gundersen og Ole Herman Gudim Lundberg. Disse tre har ikke bare lagt grunnlaget for en unik historiefortelling, opplevelser og med det begeistret publikum, Thøger, Svein og Ole Herman fremstår som noen av de fremst formidlerne av kystens liv og historie. Uten deres evne til å formidle både gjennom tekst, sang, musikk og drama, hadde ikke Brottet fremstått som den kulturarenaen anlegget i dag er.

Brottungær, et “barn” av Brottet

Da vi startet opp i 2005, så var det få som i det hele tatt tenkte etableringen av et barne- og ungdomsteater på Hvaler. Noen ildsjeler tok imidlertid tak også her og skapte Hvaler barne- og ungdomsteater “Brottungær” i 2007. Så fulgte forestillingene “Brottungær”, Brottungær i trøbbel, Scoopi og Pinocchio, mens barne- og ungdomsteateret i enkelte år også inngikk i “voksenforestillingen”, så som i Brottsjø i 2018 og i årets oppsetting “Fyret”.

Mangt et barn og ungdom har gjort sine første sceniske erfaringer i Brottet amfi. Nå venter ny utfordringer i musikkteateret “Fyret, årets jubileumsforestilling. Kulturvernforeningen takker for samarbeidet så langt, et samarbeid vi håper og tror skal vokse også i årene som kommer.

Brottets bursdag feier vi søndag 14. juli

Brottet og Nordgårdsbrygga vil være arenaene når Kulturværste AS, Hvaler Kulturvernforening og barne- og ungdomsteateret Brottungær inviterer til 15 års markering 14. juli, samme dato som premieren på Stenhoggern fant sted i 2005. Vi kommer tilbake til programmet, men kan allerede nå røpe at vi får storfint besøk  til brygga fra fra deltagere under Tall Ships Races i Fredrikstad.

Sist , men ikke minst, velkommen til musikkteateret “Fyret” med premiere (utsolgt) 10. juli