Årets lyseste dugnadsuke med fullt innsats

Selv om vi nå er på full fart mot sommer og ferie for mange, er det like fullt full innsats på dugnadsarenaene det være seg i Brottet, på Kystmuseet og på Brekke.

I Brottet betyr det innsats på to områder, både inne i selve arenaen og på to av kystledhyttene som oppgraderes med nye sovesofaer. I arenaen bygges det nå bl.a. en ny “vente-bu” for skuespillerne der de kan stå beskyttet for vær og vind i påvente av tidspunktet for når de på nytt skal inn på scenen. På bildene over Thor-Ivar Olsen, Steinar Pettersen, Asbjørn Svendsby, Ole Christian Bärnholdt, Erling Olsen og Kennet Baarstad.

Renhold og opprydding i kiosken, er også en viktig dugnadsjobb som del av klargjøringen foran kommende sesong i Brottet. Anne-Lise Eriksen og Marit Linnes meldte seg til innsats  noe som var svært velkomment. I kiosken var det litt av hvert å ta i , noe før og etter bildene tydelig viser.

Dagens dugnad på Brekke var knyttet til stolpehuset (stabburet) som settes i stand etter mange års forfall. Eivind Børresen har gjort en stor innsats i forkant. I dag var dagen kommet for å dekke taket med “gammel” taksten. Tiden med dekke av presenning er over for å sikre bygget som i sin tid var en del av det sentrale gårdsbruket og kommunesenteret på Brekke. Hvaler kommune er eier av bygget, men kulturvernforeningen har tatt på seg ansvaret for restaureringsarbeidet med midler bevilget av kommunen. Dette i trå med kulturminneplanen som ble vedtatt i mars i fjor.

På taket i dag var i tillegg til Eivind Børresen, Knut Hjortland, Ragnar Holte, Paul Henriksen, Frode Lund og Geir Ove Haug. Gressklipping rundt  den gamle skolen tok Jan Berntsen seg