Dugnadsgjeng på “de skrå bredder” pluss, mye, mye mer…

Å bevege seg på de “skrå bredder” er et uttrykk som er hentet fra teaterverden, men da med tanke på skuespillere og andre aktører. Bokstavelig talt på de “skrå bredder”, og det i et teater, har dugnadsgjengen i Brottet befunnet seg de siste dagene. Ikke foran et kravstort publikum, men for å sikre nettopp skuespillere, store som små mot ulykker og skader. Det det handler om her er fjerning av utsatte gangveier og punkter i Brottet amfi og erstatte disse med sikrere installasjoner. Her eksemplifisert med en smal og til dels morken gang vei der vi virkelig kan oppleve skader og noen faller ut for “de skrå bredder”.

En utvidelse fra 30 cm til 80 cm bredde på gangveien i bratthenget vil forhåpentligvis bidra til større sikkerhet når farten er stor og fokus er å komme inn til korrekt posisjon i rett tid. Kennet Baarstad, Asbjørn Svendsby, Paul H,  Erling Olsen og Thor-Ivar Olsen står for sikringsarbeidet.

Dugnadsgjeng på “skrå bredder”. Mulig at Arbeidstilsynet ville hatt enkelte innvendinger med tanke på HMS, men vi tenker sikkerhet på dugnadsvis. Her Thor-Ivar Olsen, Steinar Pettersen og Asbjørn Svendsby i bratthenget.

Litt om mye – fra dugnads-uka for øvrig

Et viktig “prosjekt” for oss i sommer og med tanke på 14. juli spesielt, er å feire Brottets 15. sesong med besøk til Nordgårdsbrygga av  1 – 2 mindre skuter fra Tall Ships Races i Fredrikstad. En svært viktig forutsetning for å få dette til er at det er dybde og bredde nok i Skjelsbusundet for å få slike skuter inn. I den forbindelse har vi fått hjelp av Skjærgårdstjenesten til å ekko-lodde dybder i området. Resultatet er ennå ikke klart, men vi lever i håpet om at det vi tror stemmer, nemlig  at det er dybder nok til å ta inn skuter som stikker 4 meter dypt.

Hvaler Kulturvernforening har mange gode samarbeidspartnere, blant dem Hvaler Hagelag. Da husstyret på Brekke hadde styremøte i kveld var to av Hagelagets styremedlemmer med, Elisabeth Nordang og Mariann Hovda. Bakgrunnen for samtalene i kveld var å få hjelp til å utvikle hagen rundt gamle Brekke skole både med bær og frukttrær, en begrenset urtehage og en skjermet uteplass. Hva er mulig å få til på en plass med skrinn jord og der det ikke er mulig å få til daglig stell og pleie av jord og vekster – dette var blant de temaene diskusjonen dreide seg rundt. Uansett er samarbeidet mellom Hvaler Hagelag og Hvaler Kulturvernforening et fruktbart samarbeid

Jeg har allerede nevnt utviklingen av Brottet med bedre gangveier og trapper. Det er imidlertid på scenen de mest i øyenfallende endringene nå skjer der Brottungefedrene virkelig gjør jobben. Fyrtårnet på 8 meter reiser seg og på scenen ser vi konturene av fyrmester- og assistentboligen. Vi jobber nå også med et spektakulært innslag under forestillingen “Fyret”, nemlig å skape sjøsprøyt inn mot boliger og fyrtårn. En svært oppløftende samtale med Rørleggermester Rune Svennes og flere av hans medarbeidere i dag, skapte engasjement og stor tro på at dette alltid positive firmaet kan bistå oss med “kaskader” av vann. Det gjenstår å se med hvilken løsning, men med disse folkenes kreative innsats blir dette forhåpentligvis en ny god erfaring både for Rune, hans firma og det gode samarbeidet vi har hatt gjennom mange år nå.