En mangfoldig dugnadsdag er til ende

Sur vind fra nord stopper ikke et dugnadslag med mange gjøremål på dagsorden. I dag har det vært jobbet i flere “skift” både på kystmuseet og i området ved Brottet, start kl 09:00, slutt kl 20:00. På kystmuseet har gamle trær tidligere blitt felt, nå var tiden inne for opprydding. Kvist ble kvernet og emner til ved sirlig lagt til side. I tillegg tok vi “farvel” med fire gamle eker som har tjent sine familier og samfunnet Hvaler . Kulturminnevern handler av og til også om å avhende gjenstander, herunder båter, som ikke lenger tilfredsstiller kravene til bevaring verken på sjø eller land.

På bildene over tatt av Kathrine Sandstrøm finner vi Arild Johannessen, Arnt Otto Arntsen, Thor Ivar Olsen, Vidar Pedersen, Gunn Karin Karlsen og Paul H.

På “Kveldsskiftet” i Brottet var det to fokus for ettermiddagens dugnad; maling av kystledhytta Klyven og opparbeiding av flere parkeringsplasser. Dette både for å legge til rette for de som har oppgaver i Brottet og Museumshavna, men også for  ansatte på Dypedalsåsen. I forbindelse med arbeidet på det nye eldresenteret, er det i de neste månedene behov for alternative parkeringsplasser for de ansatte både i hjemmesykepleien og på selve eldresenteret. Vi har derfor tatt utfordringen med å opparbeide flere parkeringsplasser i området ved Museumshavna. I tillegg får kulturvernforeningen hjelp til å utbedre veien ned til Brottet. Dette setter vi stor pris på, da denne veien er sterkt nedkjørt etter mange år med tungtransport til området. Hvaler kommune og Hvaler kulturvernforening i god samhandling også her.

Thor-Ivar Olsen, Jonas Jonassen, Carsten Henriksen, Petter Wistner og Arild Johannessen, gir “Klyven” strøk nummer to med “Låverød”, mens Jan Vassdal og Asbjørn Svendsby legger til rette for flere parkeringsplasser for ansatte på Dypedalsåsen. Neste mandag er det klart for nye strøk med låverød også på de to andre kystledhyttene.