Lokalsamfunnet bygger Hvaler kulturvernforening

Helge og Ragnar 1 Helge og Ragnar 2

Det som ikke minst er fascinerende med kulturvernforeningens mangesidige arbeid, er at arbeidet utløser kreative lokale krefter. En rekke personer med en yrkesbakgrunn fra håndverksfag, fiskeri, næringsliv, byråkrati og politisk arbeid møtes med det felles mål å sette fokus på kystens kultur og historie.

Når Ragnar Nilsen, med bakgrunn som kjøpmann i Utgårdskilen og Helge Johansen, tidligere fisker, nå stiller opp for Hvaler kulturvernforening, går dette inn i en god tradisjon. Det Ragnar og Helge ikke minst har felles, er interesse for treskjærerfaget. I disse dager går de løs på et gammelt ror fra en tidligere fiskerbåt. Roret bygget i ek, skal om ikke så lenge  ønske besøkende velkommen til Brottet, Museumshavna og kystlekeplassen. Roret skal nemlig monteres ved inngangen til Brottet og stå som et symbol på de kulturhistoriske verdier  Hvaler kulturvern  bygger på.