Med musikkspillet Brottsjø på plakaten er Brottet amfi tilbake til røttene!

Mange er det som har spurt om når det blir gjensyn med “klassikerne” i Brottet;  “Stenhogger’n” og “Brottsjø”, musikkspill som bokstavelig talt spiller på vår gjenkjennelige historie.  Nå synes alt å være klappet og klart, vi kan glede oss til ny-oppsetting av Brottsjø med premiere onsdag 11. juli!

Kort kan forestillingen presenteres på følgende måte:
Året er 1920. Forestillingen handler om fiskerbonden Thorvald og hans kone
Josefine. Under trange kår forsøker de å få både gårdsbruk og fisket til å gå
rundt. Plutselig en dag kommer Thorvalds bror hjem etter 20 år på sjøen. Alle har
trodd at han omkom i et forlis under verdenskrigen. Brorens hjemkomst snur
opp ned på ekteparets forhold og deres virksomhet. Det hele ender i et oppgjør
mellom brødrene på et øde skjær. Bare en av dem kommer tilbake i live.”
Blant dramatikken presenteres tidsbilder om sildefisket, barnearbeid på gården,
smuglervirksomhet i forbudstiden og mye mer”. .

Musikkspillet “Brottsjø” er skrevet av Hans-P. Thøgersen (manus), Svein Gundersen (musikk),  regien har Ole-Hermann Gudim Lundberg. Disse har stått for oppsetninger i Brottet siden oppstarten og med det bidratt til formidlingen av Hvalers historie på en fortreffelig måte.

Musikalsk ansvar ved årets forestilling har Mats-André Solli og kor-ansvar er Aina B. Gundersen. Musikkprodusent er komponisten selv; Svein Gundersen, en legende i norsk musikkproduksjon, bl.a. som låtskriver og produsent for The Pussycats,  Trond Granlund, Halvdan Sivertsen, Jørn Hoel og Sissel Kyrkiebø

Fra forestillingene Brottsjø i 2009 og 2010. Foto Fredriksstad Blad

For første gang er Hvaler Kulturvernforening med og tar et produsentansvar for en forestilling i Brottet  sammen med barne- og ungdomsteateret Brottungær og vår mangeårige samarbeidspartner Kulturværste AS.

I tillegg til å ta et medansvar både for økonomi og praktiske oppgaver, så bidrar Kulturvernforeningen med rundt 75 frivillige under spelet som funksjonærer, parkeringsvakter osv. Brottungær består av 25 barn og unge i alderen 8- 18 år og deres foreldre. De unge aktørene står på scenen sammen med øvrige aktører og deres foreldre er med i styringsgruppen og diverse undergrupper på kostyme, rekvisita, kostyme, PR m.m. Foreldrene bidrar også som funksjonærer.
Kulturværste består av de to opphavsmennene  Svein Gundersen/Hans-Petter Thøgersen og regi-ansvarlig Ole Herman Lundberg. Deres medvirkning er en blanding dugnadsarbeid og honorar

Dette er m.a.o. er stort, spennende og flott samarbeidsprosjekt som vi håper mange stiller opp på. Forestillingen spilles på følgende datoer: 11., 15., 18., 20., og 25. juli, alle dager kl 20:30.

Vi gleder oss – vi håper det er mange som vil dele denne gleden i løpet av sommeren 2018.