Nå skjer det et taktskifte i prosjekt Arekilen!

Som vel kjent er det i gang et bredt samarbeid for å “gjenåpne” Arekilen og dermed gjøre områdets natur- og kulturhistoriske verdier kjent for et større publikum. Det er Hvaler Kulturvernforening som koordinerer dette arbeidet i nært samarbeid med Hvaler kommune, Hvaler Arbeidssenter, ornitologer og interesserte enkeltpersoner. Prosjektet er støttet av Hvaler kommune, fylkeskommunen , fylkesmannen og Fredriksstad Blad-stiftelsen

For en tid tilbake kunne vi fortelle at tre nye klopper er på plass over de mest utsatte våtmarksområdene i nærheten av den gamle Arkimedesskruen. Dette er et arbeid utført av skjærgårdstjenesten folk. Førstkommende lørdag starter så arbeidet der frivillige vil rydde stitraseene fram til området ved skruen (her etableres etter hvert et fugletårn), samt til den  nye utkikksplattformen – se akvarell under. Senere vil så merking av stiene bli gjennomført. Ny Arkimedesskrue med overbygg i kombinasjon med fugletårn er planlagt ferdig i 2020.

Slik vil utkikksplattformen på østsiden av Arekilen fremstå – akvarell laget av Axel Thorenfeldt

Byggesøknaden for plattformen er nå levert Hvaler kommune. SG arkitekter, Nilsen Bygg og Hvaler arbeidssenter har signert denne delen av Arekilen-prosjektet.  Det ventes svar på byggesaken i løpet av tre uker, dermed skulle det ligge godt til rette for byggestart i god tid før hekkesesongen tar til i Arekilen. Arbeidet med nye informasjonstavler vil pågå parallelt med arbeidet ute i marken.