“Velkommen til Brottet – velkommen igjen”

Mang en gang har vi ønsket publikum og besøkende velkommen til Brottet. I går var det så dagen da vi kunne gjøre dette på en helt spesiell måte. Men, først litt om forhistorien; i flyttelasset som kulturvernforeningen brakte med seg til Dypedal for over ti år siden,  fulgte det også med et stort ror, et ror som i sin tid har ført en stolt skøyte på riktig kurs. Hvilken skøyte dette var, vet vi dessverre ikke. Så dukket ideen opp; hvorfor ikke bruke dette flott symbolet på kystkulturen, og båtens betydning for næring og kommunikasjon,  som “inngang” til det kystkulturelle senteret som nå vokser fram. Lokale krefter på båt og treverk ble kontaktet, og det siste året har Ragnar Nielsen og Helge Johansen pusset opp, malt og laget bokstaver i tre som ønsker velkommen og velkommen igjen.

Roret viser vei til Brottet. Thor Ivar Olsen og Helge Johansen er vel fornøyd med arbeidet.

Med trearbeidet vel gjennomført kom spørsmålet raskt opp; hvordan skal dette store roret festes på en trygg måte? Igjen var det Hvalerfolk som tok ansvar. Jan Kåre Olsen, formann på Jotne Industrier, laget en skisse og med hjelp av bl.a. Reidar Skovly (platearbeider på Jotne), ble et sikkert fundament/støtte utviklet og plassert ved inngangen til Brottet. En fornøyd gjeng kunne i løpet av en sen ettermiddagstime i går konstatere at Brottet og Museumshavna har fått en ny veiviser – og attraksjon.

IMG_9395 IMG_9399

Med felles innsats har vi nå fått på plass et viktig symbol knyttet til kystens historie. Thor Ivar Olsen, Helge Johannessen ; Ragnar Nielsen, Paul Henriksen og Jan Kåre Olsen har vært på sitt vis bidratt til at “Velkomstroret” har kommet på plass før årets sesong.