Gode nyheter fra “bryggekanten” en sur januardag

Brottet Kystkultursenter bygges ut

I havneområdet nedenfor Brottet er grunnarbeidene nå stort sett ferdig og den første lasten med materialer er på plass. Mandag 03.02 er det planlagt oppstart på båthuset der Hvaler-skøyta skal bygges

På en ufyselig januardag kan det også skrives historie. Med den første vendingen av materialer på plass, kan vi nå markere at vi er i gang med å oppføre det som skal bli båthuset der Hvaler-skøyta “Brott” skal bygges, og der “Skarven”, vår nyervervede Hvaler-skøyte, skal settes i stand. Går det som vi håper Hvaler Kulturvernforening ha to Hvaler-skøyter ved brygga i 2024.

I det samme ufyselige været kunne vi også markere et lite, men viktig skritt i dag. Fra arbeidet med DS Hvaler hadde vi besøk av Knut Alnæs, Heidi Oehmichen og Bengt Bergman

Bakgrunnen for besøket fra driftige krefter i arbeidet med DS Hvaler, er at vi nå har inngått avtale om å bygge en sjøbod nr to på Nordgårdsbrygga som et slag depot for den nyrestaurerte båten når den forhåpentligvis er i drift fra sommeren 2021. Med en egen sjobod på Nordgårdsbrygga ved Brottet, så bidrar vi til å sike at båten ikke nødvendigvis må til Isegran for å hente nødvendig utstyr verken for mindre reparasjoner eller for service til passasjerer. I tillegg vil det at båten, fra tid til annen blir liggende her i flere dager , være en miljøfaktor og en publikumsmagnet sammen med det som måtte skje av aktivitet i området for øvrig.

DS Hvaler fotografert ved brygga i Fredrikstad en travel sommerdag i 1962. Forhåpentligvis vil vi ha den gamle sliteren på plass ved Nordgårdsbrygga i løpet av 2021, året da Hvaler Kulturvernforening feier 50-års jubileum