Gamle Brekke skole 1849 – 2019. I dag åpnet vi for et nytt og spennende kapittel.

Rundt 70 inviterte gjester var i dag samlet på Gamle Brekke skole da det historiske bygget ble åpnet som kystledhytte, ett år før dette var planlagt. Dette betyr at Hvaler Kulturvernforening har fire kystledhytter på Hvaler.

I 2013 sto Hvaler Kulturvernforening overfor valget om å oppgi bygget (eiet siden 1933), eller starte et omfattende dugnadsarbeid for å redde huset fra ytterligere forfall. Med hjelp av fylkeskonservatoren, andre offentlige donorer og villige støttespillere i næringslivet kunne dugnadsarbeidet starte.

Bilde tatt på den første dugnaden på gamle Brekke skole, i september 2015

Med overrekkelse av gave (bilde tatt av fotograf Kjell Vassdal) fra Hvaler kommune og gode ord fra ordfører Eivind N Borge ble bygget offisielt åpnet.  I tillegg var det taler ved undertegnede som leder av Hvaler Kulturvernforening og styremedlem i OF, leder av dugnadsarbeidet Eivind Børresen og direktør i Oslofjordens Friluftsråd, Espen Søilen (tiltrådte 1. april).

Bildene for øvrig taler sitt tydelige språk om en historisk og gledens dag på Brekke, der vi kan fastslå at allerede er 50 døgn booket på den gamle, men nå flott restaurerte skolen.

I arbeidet med å få på plass Gamle Brekke skole som kystledhytte er OF, her representert med styreleder Inger Johanne Bjørnstad, direktør Espen Søilen og styremedlem Paul H en svært viktig samarbeidspartner. Her sammen med Eivind Børresen.  Viktige samarbeidspartnere har også Fylkeskonservatorens folk vært, her representert ved Stefan Ädel og Andreas Ebeltoft.

Mange var det som fotograferte under dagens åpning. En av dem, Mona Vauger leverte en rekke fine bilder, hvorav noen av disse gjengis her:

De mange gjestene på åpningen koste seg både med hva de så og fiskesuppa som ble servert.

Da er det bare å si  takk for en på alle måter strålende dag. Blir fortsettelsen like fin som det dagen i dag bar bud om, ja da har vi og gjester til Gamle Brekke skole mye å glede seg til. Allerede, halvannen uke etter at booking ble startet, er Brekke skole booket i 50 døgn.

Hvaler Kulturvernforening har mange å takke for at vi nå har kommet fram til en svært vellykket løsning, se listen her:

MANGE Å TAKKE

NRK Østfold dekket også begivenheten på Brekke sammen med Fredriksstad Blad. Se NRKs innslag her: