Brekke skole er feiret, samme kveld og dagene der på; stor dugnadsinnsats på flere områder

Mandag fikk vi opplevde en flott feiring av at vi nå er tilnærmet ferdig og kan åpne dørene  for gjester til Brekke skole. I taler som ble holdt, og i samtaler rundt om kring, ble det lagt vekt på den store dugnadsinnsatsen dette prosjektet har vært avhengig av.

Den store dugnadsinnsatsen sto i fokus da Brekke skole ble åpnet som kystledhytte sist mandag (8.4.). Asger Bentzen og Petter Wistner kan stå som representanter for de mange som, i tillegg til de faste dugnadsgruppene, har kommet inn med sin fagkompetanse ( snekker- og murerarbeid).

Feiringen er over og vi jobber videre på Brekke, nå med taket på stabburet (stolpehuset), et arbeid som imidlertid først starter etter påske. På andre arenaer har det imidlertid vært fullt dugnadstrøkk både mandag kveld, tirsdag og i dag (onsdag).

I Brottet jobbes det for tiden både med det nye sceneanlegget (Brottunge-fedrene), mens den faste dugnadsgjengen bygger og maler nye  tribuneplasser. Dette mens Thor-Ivar Olsen følger opp dagens formiddagsøkt med jobb på ekene som gjester på kystledhyttene kan glede seg over i sesongen 2o19. Dette ikke bare som et rekreasjonstilbud, men også som et tiltak for å formidle kystens kultur og historie

Anne-Lise Eriksens bildekavalkade fra dagens dugnad på Kystmuseet forteller også om “tung” deltagelse og mange gjøremål. Rundt bordet på Nordgården i dag der planlegging , kaffe og verdensproblemene er på dagsorden finner vi: Harald Hansen, Rolf Hagen, Frode Jørgensen ( utrolig nok tilbake etter en stygg skade og gipset ben for kun en ukes siden), Arnt Otto Arntsen, Ragnar Holte, Asger Bentzen, Gunn Karin Karlsen, Carl Erik Madsen og Marit Linnes

Arkimedesskruen – et nytt spektakulært prosjekt

Som tidligere fortalt er Hvaler Kulturvernforening koordinator for flere prosjekter i Arekilen sammen med bl.a. medlemmer i Ornitologisk forening, Hvaler Arbeidssenter og en rekke enkeltpersoner. Allerede er utkikksplattformen i Arekilen på plass og kommunen har merket stiene. Nå starter også arbeidet med å lage en ny modell av Arkimedesskruen. Dette spektakulære prosjektet er det Petter Wistner som leder, foreløpig fra sitt verksted og garasjeområde i Viker. På bildene over jobber han sammen med Ragnar Holte og sønnen Espen Wistner. Målsettingen med dagens dugnad var å “strippe” den gamle skruen for treverk for å få fram den gamle akselen. Håpet er å få denne på plass i skruen som skal stå klar i 2020.

Den som antyder at dugnadsånden er død, kan i alle fall ikke ha vært på Hvaler. Der er den, i godt organiserte former, meget livskraftig. Bilder fra de tre siste dagene, er et klart bevis på dette.

Det er med dette som bakteppe det er lov å spørre: Når skal Hvalers fastleger foreskrive dugnad på “blå resept” til alle dem som med “vonter” og “ensomhet” trenger et miljø å fungere i. Hvaler Kulturvernforening tar gjerne en prat både med NAV og det medisinske miljøet for å se om det er noe vi kan utvikle av samarbeid også her.