Hvaler Kulturvernforening størst i Oslofjorden

Som vel kjent drifter Hvaler Kulturvernforening tre tilnærmet like kystledhytter ved Brottet på Spjærøy.  Den første, Stenhoggerhytta ble åpnet i 2012, den foreløpig siste, Mundastua, i 2016.  Dette arbeidet foregår i nært samarbeid med Oslofjordens Friluftsråd. Totalt i Oslofjordområdet er det pr i dag 63 kystledhytter fra Indre fjord til Hvaler og Hvasser  i Ytre fjord. Dette er hytter som eies av kommuner, organisasjoner, stiftelser og fyrlag.

12. april åpner kulturvernforeningen den fjerde kystledhytta da gamle Brekke skole innlemmes i kystleden. Med denne begivenheten blir også Hvaler Kulturvernforening den største aktøren i hele Oslofjordområdet med tanke på antallet kystledhytter. Totalt kan vi med det tilby 18 sengeplasser til ferierende og gjester til Hvaler.

Hva betyr det for øvrig for foreningen å drifte et så vidt stort antall kystledhytter? Først og fremst innebærer dette at:

• Kystledhyttene er en svært viktig arena for å formidle kunnskaper om kystens liv og historie, og Hvaler historie spesielt
  • Kystledhyttene gir et godt tilskudd (60% av prisen pr døgn) til drift og utvikling av den bygningsmassen og de prosjektene foreningen er involvert i.
  • Med denne virksomheten yter vi et viktig bidrag til antall overnattingsplasser på Hvaler. Med driften av Brottet amfi og Amfigrotta tilsier det at foreningen gir et betydelig bidrag til mangfoldet i kommunens  næringsliv.
  • Denne virksomheten binder noe ressurser i form av tilsyn og vedlikeholdsarbeid, men så langt har dette vært organisert og utført på en god måte av foreningens egne folk.