Klart for et nytt Brekke-kapittel; stabburet skal restaureres

Stabburet (også kalt stolpehuset) var en gang en stolt del av det store gårdsbruket på Brekke. Hovedbygget, den gamle skolen, er som kjent nå restaurert og tatt i bruk. Låven ble revet på 90-tallet, men stabburet har stort sett stått til forfall fram til denne dag.

Stabburet (Stolpehuset) ble for to år siden pakket inn med en større presenning for å hindre ytterligere vanninntrenging og skader.

I 2013 skrev imidlertid fylkeskonservatoren en klar melding til Hvaler kommune som grunneier, at skolen – og stabburet har meget stor verneverdi og er av betydelig lokalhistorisk verdi. Da Hvaler kommune behandlet sin kulturminneplan i mars i 2018,  signaliserte derfor Hvaler kulturvernforening interesse for å ta ansvar også for stabburets videre skjebne. Dette ble tatt godt imot og kommunen bevilget midler til restaurering , i første omgang av taket med flere store hull. Midler til restaureringen ut over taket, vil vi nå jobbe videre med.

I dag var det nok en gang besøk av fylkeskonservatoren ved Stefan Ädel, som har fulgt oss med faglige råd og veiledning under hele prosessen med skolen. Etter dagens møte har vi nå et godt faglig grunnlag for neste etappe som vil bestå i å få stabburet ferdig restaurert i løpet av høsten/tidlig vår 2020.

Eivind Børresen, Ragnar Holte, Kjell Ole Brobakken og Paul H fra kulturvernforeningen gikk i dag sammen med fylkeskonservatoren (Stefan Ädel) gjennom hele bygget utvendig og innvendig, både med tanke på hva som må gjøres i hvilken rekkefølge og grep for den best mulige restaureringen. Et nytt og spennende kapittel i arbeidet på Brekke er nå i gang.