Dugnar i sommersol

Dugnadskreftene i Brottet er igjen i gang etter påske-hvilen. Det betyr i hovedsak arbeid for å få arenaen klar til prøvene starter på det nye musikkspillet “Fyret”. Disse starter i år rekordtidlig og legger med det et visst press både på den faste dugnadsgjengen, og ikke minst på “stå-på-gjengen” fra barne- og ungdomsteateret Brottungær som jobber med det det store sceneanlegget. På bildene under er gruppa med Brottunge-fedrene i gang med å reise det åtte meter høye fyrtårnet som vil prege årets oppsetting og området for øvrig i årene som kommer.

Mens sceneanlegget er der de største endringene skjer, foregår det også arbeid i anlegget for øvrig både i form av malerarbeid, snekring av publikumsplasser og vindskjerming og i dag med å “splitte” en større stenblokk . Disse stenblokkene skal igjen bli en del av sceneanlegget knyttet til fyret.

I fjor våres kom det en forespørsel fra Oslofjordens Friluftsråd til kulturvernforeningen om vi ville ta imot en “Holmsbu-pram” (eke) til mulig bruk for kystleden (“pram” på vestsiden av fjorden , “eke” på østsiden). Vi takket ja til tilbudet, og søkte støtte fra Forbundet Kysten som bevilget kr 15000,- til istandsetting. Vår erfarne båtbygger Thor-Ivar Olsen tok nok en gang utfordringen  og har i løpet av vinteren satt denne flotte båten i stand for de mange som nå booker seg inn på kystledhyttene. I dag ble Holmsbu- prammen sjøsatt under stor begeistring for resultatet av restaureringen . Denne eka vil også være en god erstatning da en av de tre ekene som vi pt har til rådighet, om få år vil måtte tas ut av bruk.