“Alle kan være med” – på dugnad i Brottet

I disse dager med valgkamp i alle “kanaler” og der slagordene er mange og mer eller mindre kreative, kan jo vi i Hvaler kulturvernforening tillate oss ulike varianter – stjålet litt her og litt der fra de politiske partiene: “Alle kan være med”. Vi har nemlig “arbeid til alle” og “Vi i kulturvernforeningen tror på Hvalers dugnadskrefter”. Dette underbygger vi med at “Hvaler kulturvernforening bygger Hvaler” og Kulturminnevern er viktigst for “Vi tar Hvaler videre” og “Hele Hvaler i bruk”. Sist, men ikke minst; “Et taktskifte for kulturminnevern på Hvaler”, “Gjør dugnadsarbeid greit igjen” eller hva med “kulturvernforeningen, kulturvernforeningen, kulturvernforeningen”!

Uansett valg og slagord, startet dugnadsarbeidet i dag opp igjen etter en god sommerferie. Kveldens samling i Brottet gikk med til å gjennomgå og planlegge fremdriften i prosjektene som i høst hovedsakelig kommer til å dreie seg om to prosjekter; videre arbeid med ytterveggene og taket på Amfigrotta samt arbeid på kystlekeplassen der “Hvaler-skøyta”, grillplass, garasje til “Gråtass” og fyrlykta skal på plass.

Så tilbake til slagordene og da med et litt alvorlig bakteppe. Selv om Hvaler kulturvernforening også i året som kommer har en solid gruppe dugnadsarbeidere, bidrar sykdom og flytting til at vi trenger å “styrke laget” med nye folk. Så derfor sier vi til “folk flest”:  “har du lyst har du lov” – “i Brottet kan alle være med” !