Bli med på Carl Martin Christiansson Barfods tidsreise (1848 – 1932)

Carl Martin Christiansson Barfod (1848-1932)

Frøkengården i Korshavn (Korshavn Søndre) er et godt bevart kulturminne som viser en kystkultur hvor jordbruk, skogbruk, fiske og sjøfart gjennom tidene har vært viktige næringsveier på Hvaler. Sjøfarten har til alle tider vært en viktig næringsvei og i 1875 fantes på Hvaler 41 skipsførere, 33 styrmenn og 251 matroser og sjømenn. Omkring 1880 begynte en liten dampbåt å gå regelmessig mellom Fredrikstad og Kirkeøy. En annen gikk mellom Halden og Gravningssund (Søndre Sandøy).
Omkring 1850 ble det opprettet et poståpneri med post kun en dag i uken. På begynnelsen av århundre (1800-tallet) hadde man ingen veier, men i 1838 besluttet herredstyre at samtlige eiendomsbesittere på Kirkeøy skulle forplikte seg til å opparbeide vei. Kilde «Havet var leveveien». Frøkengården har fått sitt navn etter de fire frøknene som bodde der og hvor den lengstlevende gikk ut av tiden i 1943. Frøknene Christiansen var etterkommere etter den danske presten Hans Clausen Barfod som kom til Hvaler i 1710. Hans etterkommere var mange og er behørig omtalt både i Hvalers Bygdebøker.

Det er Korshavn vel som har lagt ut den spennende historiske tidsreisen til Carl Martin Christiansson Barfod  født i 1848 på Kjølboløkken: Han gikk på Brekke skole og ble konfirmert i Hvaler Kirke. Han skrev sine “minnesanteckninger” i 1932 i en alder av 84 år. Dette er nå både blitt en dokumentarfilm og et lite hefte om hans oppvekst her på Hvaler.  Korshavn Vel har lagt ut teksten på sin hjemmeside. Bli med på tidsreisen  https://korshavnvel.wordpress.com/historier-fra-korshavn/carl-martin-christiansson-barfod-1848-1932-en-tidsreise/

Vil du vite mer om denne spennende tidsreisen til Carl Martin Christiansson Barfod kan du høre Thorbjørn Enbergs thorbjorge@gmail.com kåseri og film på Frøkengården den 9 juli 2017

Mona Friberg

Leder i Frøkengårdens venner  og medlem av styret i Hvaler kulturvernforening