Brottet skinner foran årets sesong

Noen vil kanskje si at det er å ta vel hardt i når jeg bruker ord som “skinner” om et teateranlegg og et område som til dels har vært preget av uferdige bygninger og oppsamlet “moro” de siste årene. I ly av pandemien har en fantastisk dugnadsgjeng stått på uke etter uke. Da vi i dag avsluttet dugnadsesongen med Ritas pizza-snurrer og rangerte disse som “verdens beste” og med det vel plassert som signalrett i Byssa i sommer, var det med en god følelse. Selvskryt på vegne av dugnadsgjengen skal du lytte til, da dette kommer fra hjertet!

Ny informasjonstavle gir bud om et bredt tilbud i Brottet kystkultursenter i sommer

Det var overmodent å få fornyet informasjonstavlen ved nedkjøringen til Brottet. Med nok en stor innsats av Ragnar Holte i vår “helt” gravemaskinen “Lille Gule”, kom den nye tavla raskt på plass godt forankret og kan pt fortelle om “Byssa” som åpner på lørdag kl 12:.00, konserten med “Fingals” (irsk og skotsk musikk) på fredag i Amfigrotta og ikke minst en påminning om at det er på høy tid nå å kjøpe billetter til årets forestillinger i Brottet; først “Lysglimt i mørke” med premiere 8. juli, dernest “Drømmen om Amerika” med sin premiere 29. juli. Biletter til begge oppsettingen får du på Ticketmaster.

Det å klargjøre Brottet amfi for en ny sesong handler ikke minst om å rydde vekk “gjenglemte” gjenstander, sikre at el-anlegget fungerer, fjerne ugress og løv og har i år også bestått i å merke anlegget med ny nummerering. På bildene under Jan Vassdal og Kåre Næss som har bidratt til at “Brottet skinner”

T/S Billetten, eller om en vil “Teaterskipet” Biletten” vårt styrehus som fungerer som billettkiosk har de siste ukene vært gjenstand for en skikkelig renovering. Mye råte uflidde vegger er blitt nedkjempet med grønnsåpe-vask, nye kledning på taket og i dag maling av Billetten innvendig. Håpet er å kunne beholde dette symbolet på kystens kultur som billettkiosk noen år enda. På bildene under er Trond Valen Engblad, Kåre Næss og Asbjørn Svendsby i full gang med arbeidet.

En arena som er viktig for kulturvernforeningen er “kystlekeplassen” der vi har fått det noe underlige pålegget om å kjøre på med ytterligere mengder med såkalt “støtsand”. Må vi, så må vi og i dag ble en god del av denne lasset til kr 8000,- kjørt på rundt “lekebåten” Takaka for at “ingen skal skade seg”. Ved inngangspartiet til toalettene ble det utført et annet reparasjonsarbeid, dette ved Tom Buskoven og Steinar Pettersen

Denne gjengen på 12 dugnadsarbeidere har levd samlet i rundt 850 år. På disse årene har de gjort seg erfaringer med mat og drikke. I dag var de jury for Ritas pizzasnurrer foran sesongen i Byssa. Konklusjon: Ritas pizzasnurrer er kåret til “verdens beste” med terningkast 6 og anbefales til publikum som besøker Byssa strandkafé i sommer. En mer kompetent jury finnes ikke.