Dugnad med de små, men viktige skritt på dagen da høsten kom til Hvaler

Høstvær med regn i lufta  og fall i temperaturen stopper ikke dugnadsgjengen i Brottet for å gå løs oppgavene som venter. I dag var mannskapet av forskjellige årsaker noe redusert, men like fullt fikk vi stålbørstet og skrapt flere av bordene som skal beises foran neste sesong. Fem nye bord er også bestilt fra NAVs snekkerverksted slik at publikum skal møte et oppgradert havneområde der enda flere skal kunne slå seg ned for en hyggelig prat og gjerne en kopp kaffe. Dette både ved forestillingene i Brottet og som del av turen i området.

Dagens dugnad innebar også avslutning av arbeidet med  panel på sør-vestveggen. Kun en vegg (mot veien) står igjen før Amfigrotta kan presenteres med panel over det hele. Taket derimot er en større utfordring. Her er vi nå i dialog med Hvaler kommune om en endring av dekket. Går det slik vi ønsker – og planlegger, så fjerner vi alle stenskålene på det 130 kvm store taket og erstatter  dette med et tredekke. Stenskålene som skal fjernes vil bli brukt som utfyllingsmasse på stranda. Kanskje vi også kan se for oss en avgrenset del av dette store taket som en “takterrasse”. Vi får se hvor langt penger og tillatelser rekker.

Med godkjennelsen av brygga på plass, kan vi også planlegge og jobbe videre her. I dag ble bua på brygga ryddet, bua som først og fremst ble bygget for å huse kompressoren for boblesystemet rundt brygga. Siden det er godt med plass for øvrig i denne bua, vil vi etter hvert innrede med boder for kystledhyttene. Her skal kystledfolket finne redningsvester, årer og annet relevant utstyr for et godt opphold ved Skjelsbusundet. I planene for brygga ligger nå også lyssetting med minimum seks lyspunkter.

På bildene: Bjørn Hoff, Tom Buskoven, Steinar Pettersen og Per Christiansen