Dugnad med to steg frem og ett tilbake.

Kystledhytta Klyven snart klar for å hilse bevegelseshemmede velkommen

Med støtte fra Lions, har Hvaler kulturvernforening  som ambisjon at kystledhytta Klyven skal være et foretrukket alternativ for personer med bevegelseshemning evt. avhengig av rullestol. Vi nærmer oss nå med stormskritt målsettingens forutsetning, nemlig å få på plass ny tilpasset dør, rampe og en bredere og skjermet uteplass. Med ny dør på plass, plomberes den gamle (bildet til høyre) som kun blir en “kulisse” for å fremstå lik de to andre hyttene.

Vinkel til besvær

For å få på plass en frostfri plass for kompressoren som skal holde det isfritt rundt den nye Nordgårdsbrygga, bygde dugnadsgjengen i sene høstuker en sjøbu på 15 kvadratmeter. Nå skulle det vise seg at denne fremsto med en takvinkel på 26 grader, mens reguleringsbestemmelsene for området foreskriver 33 – 38 grader. OK, er det så, så skal vi gjøre vårt for å rette feilen selv om dette er aldri så surt og medfører ekstra arbeid. Vi startet i kveld med å rive, førstkommende lørdag er gjengen på plass for å jekke opp taket og endre dette til foreskreven vinkel. Innen 1. april skal bua ha en takvinkel i tråd med bestemmelsene.

Vi gjør en takvinkel til besvær til en lærdom det knytter seg mange tanker rundt.