Dugnad på Brekke med fullt trøkk fra kjeller til loft

Det ble jobbet på mange “plan” på gamle Brekke skole i kveld, der en av årets siste dugnader ble gjennomført. På loftet startet arbeidet med å legge gulv over allerede tilført isolasjonsmateriale (Eivind Børresen og Frode Lund). Hva vi skal bruke denne flotte loftsetasjen til i fremtiden gjenstår å se, men det nærmeste året vil dette bli lagringsplass både for materialer og for et fortsatt rikholdig utvalg av plansjer og kart. Dette er tatt vare på både for salg, men også som interiør i huset når det står ferdig, antatt i 2019.

I kjelleren ble det også jobbet i dag der Frode Lund og Ragnar Holte boret åpning for vann og avløpsledninger til kjøkken og våtrom.

I kammerset i 1. etasje, der taket har fått sitt første strøk med lys grå maling, gjøres det nå klart for maling av veggene der “komiteen for farge- og tapetvalg” har konkludert med grønnfarge tett opp mot den som var i rommet de siste årene huset fungerte som skole. Her må vi imidlertid få på plass noe mer varme før arbeidet kan starte der  Knut Hjortland gjør den siste finpussen.

Klargjøring for kommende kulde og fuktighet tok Frode Lund og Paul H seg av. Foran vinduene e ble det trukket byggplast mens nyinnkjøpte panelovner ble montert. Selv om det elektriske anlegget fortsatt er på minimumsnivå, må vi sørge for en viss varme både på vegne av selve huset og for de som skal jobbe her.

Finpuss som forberedelse til senere overflatebehandling var også jobben til Jan Berntzen, her med kvistlakk som påføres innfelte gulvbord. Dette store rommet i 2. etasje, som i fremtiden skal være arena for ulike kulturaktiviteter, ble helt fram til 60-tallet benyttet som gymsal der vinduene var sikret med hønsenetting.