Dugnadsgjengen på gamle Brekke skole på vei mot mot sommer og ferie, men først……..

Axel Dahlgren, Dekorasjonsmaler , profesjonell på historisk maling, studerer “malingshistorien” på kjøkkenet

Axel Dahlgren bosatt på Spjærøy har historiske bygg og deres malingshistorie som spesialitet. Axel har nå gått fra rom til rom på gamle Brekke og gjort skrapeprøver helt tilbake til tidlig 1800-tallet, mulig også med spor av 1700-tallet som på kjøkkenet. Resultatet av arbeidet vil fremkomme i en rapport der vi gis mulige veivalg med tanke på maling, evt. at vi beholder deler av huset i den stand det fremstår i dag.

Nedrigging av stillaser, opprydding i likt og ulikt rundt huset og maling av kittede sprekker i veggen var også av det som ble gjort unna i dag. Dugnadsgjengen med Eivind Børresen, Ragnar Holte, Frode Lund og Paul H takket Leif Jensen for lån av stillassystemet vi har brukt i flere måneder. Dette har skapt en sikker arbeidssituasjon samtidig som tid er spart. På bildet til høyre er to av vinduene beslått med plater. I løpet av noen dager nå er vinduene igjen på plass etter flott innsats av vindusgjengen; Birgit Sandstrøm, Ragnhild Nordengen og Eivind Børresen.

Utfordringer var det også på dagens dugnad da en større skiferplate skulle legges på plass over pipa. Rå mannekraft og god tilrettelegging ga imidlertid et godt resultat da plata var på plass i løpet av ti minutter. Godt jobba Frode, Knut, Eivind og Ragnar!!

Nå tar vi en velfortjent ferie, selv om det ikke forundrer meg det minste om noen ganske snart får  dugnadsabstinens og stikker innom bare for å………