Fantastisk ramme da nytt utkikspunkt ble markert i Arekilen i går

En sivhauk som jaktet mat til familien, hekkende hegrer, grågås på vannet og innimellom en hønsehauk i stup og kast. Alt dette i vakkert solskinn skapte en flott ramme da en svært fornøyd  gjeng i går markerte at første kapittel i arbeidet med Arekilen er avsluttet. En stor dugnadsgruppe skal ha stor takk for innsatsen. I tillegg takk til Hvaler kommune som har merket stien fra Lammenes og inn til “Ørnekilen”. Tilsvarende merking er snart på plass til området der Arkimedesskruen kommer i 2020.

Sivhauken (foto: Anita Lorentzen) beæret oss med besøk og oppvisning ved markeringen i går. På bildet Gunnar Bjar (Fylkesmannen i Oslo og Viken), Kompis,  Laila Kjølbo Rød (Hvaler kommune), Monika Olsen (nasjonalparkforvalter), Øyvind Fjeldberg (Hvaler Arbeidssenter, Paul H (Hvaler Kulturvernforening), Kai Hermansen og Anita Lorentzen (fulglegruppa, nå natur og kulturgruppa i Hkvf).

Fra dugnadsdagen for øvrig

Også i Brottet ble et lite kapittel ferdigstilt i går der den nye tretribunen og nye plasser med vindskjerming ble avsluttet. Kun malerarbeidet gjenstår på det vi opplever som en betydelig oppgradering både med tanke på estetikk og sikkerhet. Asbjørn Svendsby, Jan Appelgren, Jan Vassdal og Thor-Ivar Olsen, Kennet Baarstad og Erling Olsen og undertegnede har all grunn til å være fornøyd med arbeidet.

Et nytt stiprosjekt ble også satt på “beddingen” i går da undertegnede sammen med Arnt Otto Arntsen, Gunn Hedberg og Mildrid Moe fra velforeningen i Papperhavna, hadde befaring til idylliske Kuvavuen. Bakgrunnen for dette er start på arbeidet med en stitrasé vra parkeringsplassen via Kuvauen og over fjellet til Stolen der Lossen gikk ned i 1717. Blir de nødvendige tillatelser gitt av grunneier og nasjonalparkstyret, ser vi for oss tre informasjonstavler på denne traséen., to i området ved Kuvauen, en i høydedraget over mot Stolen. Målsettingen med dette arbeidet som finansieres av Hvaler kommune, er å komme i mål med arbeidet i løpet av høsten.

I samarbeid med velforeningen i Papperhavn, skal Hvaler Kulturvernforening sørge for bedre informasjon og skilting for turfolket gjennom merket kyststi fra parkeringsplassen , via Kuvauen til Stolen.