Fin sensommer gir god fremdrift på dugnadsprosjektene

Dugnadsarbeidet på de tre hovedprosjektene i Brottet Kystkultursenter har allerede vært i gang i flere uker og det med god fremdrift, ikke minst takket være stabilt og fint vær. Siden dette i stor grad er arbeid som foregår ute, ser vi derfor nå synlige resultater. Likevel, la oss begynne inne i Båtbyggeriet der vi nå har fått på plass en tavle montert ned på Åttekanten skole, som vel kjent er avviklet som skolebygg. Tavla vil være til nytte både for fremdriften i båtprosjektet og for undervisning av barn og unge, som vi håper vi skal se mange av i dette bygget, i årene som kommer.

I båtbyggeriet pågår også et spennende restaureringsarbeid på vår egen Hvalerskøyte “Skarven”, opprinnelig bygget i 1906. I dag besto arbeidet i å fjerne drevgarn samt montering av nye spant og trenagler. Snart skal imidlertid båten ut av båtbyggeriet da arbeidet med hovedprosjektet; å bygge en fullskala skøyte anno 1860, starter opp allerede mandag 13. september. Videre arbeid på Skarven vil deretter skje til våren.

Arbeidet med å skifte deler av taket på smia og maskinhuset fra stenhoggerperioden går også sin gode gang både gjennom hel utskifting av deler av taket og ved reparasjon. Dette er et prosjekt som er støttet både av Viken fylkeskommune, UNI-stiftelsen (elektrisk anlegg) og av Norsk Kulturminnefond

Rive ned og bygge opp preger også arbeidet med det tredje lystårnet av fem slike. Dette er et arbeid som har pågått i snart to år og som vi har som målsetting å kunne avslutte før sesongen 2022 med bl.a. “Lysglimt i mørke” på plakaten

Aasbjørn Svendsby, Trond Oskar Valen Engblad og Kåre Næss er i full gang med å heve taket på lystårn nr 3. I tillegg skal det også her monteres motorisert sjalusi i front.

Malerarbeid er det også på timeplanen til dugnadsgjengen. I disse dager pågår det først og fremst på Båtbyggeriet og deler av maskinhuset. I dag var Kennet Baarstad og Eivind Børresen engasjert med dette arbeidet.

Som du ser, arbeidet er mangfoldig. Skulle du være interessert i å bidra, er du hjertelig velkommen til et både mangesidig arbeid og et svært hyggelig miljø. Her er det kort og godt arbeid til alle. Vi er på plass hver mandag med oppstart 9-10 og der vi holder det gående til rundt kl 14:00