Fokus på “detaljer” mens vi leter etter en “rik onkel”

Som vanlig er på en onsdagsdugnad på Brekke, så er det fullt trøkk, nå med innvendige arbeider. Ragnar Holte, Kjell Brobakken, Ragnhild Nordengen, Jan Berntzen og Eivind Børresen tro til med tak-skraping, maling av port, vask og kvistlakking på panel i 2. etasje. På bildet nederst til høyre er gutta i gang med å legge VA-rør fra kjøkkenet og ned i kjelleren. Og apropos kjelleren. Geir Løkås i Plankebyen elektriske er en av de mange gode hjelperne vi er omgitt av. I ettermiddag med elkabler og varmekabel til vannrørene. Flott med slike venner!

Petter Wistner, med eminente håndverkskunnskaper, ikke minst på historiske anlegg og bygg, er også en av dem som bidrar med viktige utbedringer. Det ser kanskje ikke så storslagent ut, men på bildet under har Petter gjort en fagmessig flott innfelling i en dør fra 1700-tallet. Takk for nok et flott bidrag. Nå skal “gamle” låskasser igjen innplasseres i denne og andre dører i huset.

Så var det behovet for de “rike onklene”. Saken er nemlig den at til mye av det vi har gjort på gamle Brekke skole så langt, har vi mottatt viktig støtte fra Norsk kulturminnefond, Fylkeskonservatoren, UNI-Stiftelsen, Sparebankstiftelsen DNB og Hvaler kommune, i tillegg til at i har fått viktig støtte fra næringslivet. Når vi nå står overfor fullstendig utskiftning av el-anlegget og VA-systemet, så er det tilnærmet stopp i pengestrømmen. Det betyr at for å få på plass fagmessig elektroinstallasjon (120.000,-), betalt påkoblingsavgift til kommunen (85.000,-) samt lagt VA-rør på en fagmessig forsvarlig måte, så jakter vi på rundt regnet kr 250.000,- som dette vil koste. Dette er nemlig investeringer som vernemyndighetene ikke dekker. Kommunen har heller ikke hjemmelsgrunnlag for å gi oss fritak for påkoblingsavgiften. M.a.o. det er her vi roper på de “rike onklene” eller kanskje vi like gjerne skal sette vår lit til de mange “små” giverne? Håpe det gjør vi i alle fall, håpe at vi skal få dette på plass senest i løpet av 2019. “Dugnadskapitalen” er uansett på plass for å gjøre sin del av jobben!