Fullt belegg i påsken – mot rekordsesong på kystledhyttene

Stenhoggerhytta, Klyven og Mundastua tett ved Skjelsbusundet på Spjærøy fotografert fra Skjelsbu på Vesterøy en tidlig morgen i april.
Med fullt belegg i påsken på de tre kystledhyttene Stenhoggerhytta, Klyven og Mundastua ved Brottet, og stor interesse for å leie også ut over i sesongen, kan vi trygt slå fast at vi går mot rekordår for hyttene som fra i år kan leies fem dager i strekk. I fjor ble det notert totalt 232 døgn i perioden april – oktober. Selv om Mundastua først ble åpnet for utleie 1. juli i fjor, tyder alt på at den generelle interessen for å tilbringe “late dager” ved Skjelsbusundet, er større enn noen gang da vi allerede passerer 200 utleide døgn i disse dager.

Det som er helt tydelig, er at “Klyven”, som i år har fått rampe for rullestolbrukere og stor skjermet  uteplass er, på full fart til å ta igjen Stenhoggerhytta som så langt har vært den med høyest besøkstall.  Hva er det så som gjør disse tre hyttene ( alle med fire sengeplasser) til  noen av de best besøkte i hele Oslofjordområdet (54 kystledhytter). På bakgrunn av mang en hyggelig prat med gjestene, og tilbakemeldinger i  hyttebøkene, kan vi slå fast følgende:

• hyttene er tilpasset barnefamilier
  • hyttene ligger i et kulturhistorisk spennende miljø
  • hyttene ligger nær til sjøen med gode bademuligheter
  • den nye brygga og kystlekeplassen gir rom både for lek, rekreasjon og fiske
  • det er enkel  tilgang til hyttene både fra sjø og landsiden
  • det er mulig å ha med husdyr på hyttene
  • det er gode turmuligheter i området
  • to flotte eker (pram) gir muligheter for å ro i sundet. “Vi kan lære barna å ro”

To restaurerte eker gir muligheter for fiske og en hyggelig tur på sjøen

Selv om kystledhyttene ved Brottet opplever rekordtall, er det fortsatt gode muligheter til å booke seg inn for noen gode dager på de sjønære hyttene. Hyttene som leies ut i samarbeid med Oslofjordens friluftsråd ( kulturvernforeningen får 60% av leieinntektene), kan du booke via link under