Fullt dugnadstrøkk i flott vintervær

En nedadgående fullmåne møtte de første dugnadsfolka i dag. Med dalende vind og sol på oppadgående møtte den største gruppa opp før ti slik at dugnadsgjengen etter hvert besto av 11 mann fordelt på fem ulike poster.

I dag ble taket tatt av det fjerde tårnet som nå skal heves halvannen meter for så å få påmontert motorisert dør. Avhengig av hvordan værgudene behandler oss, så er håpet at dette tårnet er ferdig før påske. Da gjenstår renovering av det femte og siste før sesongen åpner for fullt. Pr i dag ser dette ut til å gå med god margin.

Tårn sør blir nå hevet med halvannen meter – Kåre Næss, Asbjørn Svendsby og Trond Valen Engblad står for dette.

Også ved Stenhoggerhytta, en av våre fire kystledhytter, pågår det nå et utbedringsarbeid. Dette i form av å få byd en skjermet uteplass på nordsiden av hytta. Selv om hytta ligger sjønært og idyllisk til, er hytta utsatt for vind både fra nord og sørvest. Vi håper og tror at gjestene som vil strømme på fra 1. april, vil sette pris på forbedringen. I dag startet Ragnar Holte med “Lille Gule” arbeidet med å grave ut for den 15 m2 store plattingen

Et prosjekt som vi har holdt på med en stund nå bl.a. gjennom å utbedre taket på smia, er prosjektet kalt “Stenhoggerminner”. Takene på de to bygga fra stenhoggerperioden er ferdig. I dag gikk vi for alvor løs på veggene der mest mulig av under og påliggere blir beholdt, men der det også er nødvendig å skifte ødelagte og råtne bord som har stått altfor nær bakken og trukket fuktighet. Prosjektet håper vi å avslutte før 1. juli.

I arbeidet med smia og maskinhuset drar vi nytte av erfaringene som ikke minst Eivind Børresen opparbeidet under tilsvarende arbeid på gamle Brekke skole. Eivind har derfor også har en nøkkelrolle på dette prosjektet

Også innendørs i henholdsvis Amfigrotta og Verkstedet pågår det vedlikehold og oppgraderinger. Steinar Pettersen reparer og fuger i Grotta , men Jan Appelgren og Tom Buskoven foretar utbedringer både for bedre å utnytte plassen i verkstedet, og for bedre orden og oversikt over verktøy og diverse utstyr som vi etter hvert har samlet her.