Fyrstikk eller vern?

Brekke skole 2013 – 2019

Ja dette med å stikke fyr på “hele rukkelet” var det faktisk flere, både i og utenfor kommunen, som foreslo da Hvaler Kulturvernforening i 2013 sto overfor  valget om å oppgi Gamle Brekke skole (overtatt i 1933!) eller å ta den store utfordringen å satse på restaurering og vern. Til å ta det utfordrende valget, fikk vi verdifull hjelp både av en saksbehandlere i Hvaler kommune og ikke minst av fylkeskonservatoren i Østfold. Konklusjonen var klar: “Gå for restaurering av bygget som  er av stor lokal og regional kulturhistorisk betydning – vi skal støtte dere”. Dette var ord vi merket oss, og ord har stått ved lag. Det er svært hyggelig å kunne si at mange har stått bak kulturvernforeningens beslutning; en enestående dugnadsgjeng med mangesidige gjøremål, enkeltpersoner, offentlig myndigheter, lokalt næringsliv, Sparebankstiftelsen DNB og UNI-stiftelsen. Som drivkraft i dugnadsarbeidet har Eivind Børresen stått løpet, med ukentlige meldinger med plan for arbeidet. Uten Eivinds innsats hadde vi måttet skrive 2020 kanskje 2021 før huset hadde vært ferdigstilt. Nå kan vi si velkommen til Gamle Brekke skole 8. april i 2019, 170 år etter at skolen åpnet sine dører.

Eivind Børresen har vært en dyktig leder både i arbeidet med å organisere dugnadsarbeidet og i kontakten bl.a.med fylkeskonservatorens folk.  På bildet i diskusjon om veivalg med Stefan Ädel hos fylkeskonservatoren og Marianne Antonsen og Hanne Ørdal fra gruppa som har jobbet med valg av tapet og farger.

Når vi om en knapp måned markerer åpningen av Gamle Brekke skole som kystledhytte og fra kommende høst også kan ønske velkommen til et flerbrukshus for allmennheten, da lar jeg bildene under fortelle om den fantastiske reisen flere av oss har fått være med på fra de mange vandringene rundt huset i 2013 og 2014, første dugnaden på taket i 2015 til ferdig malt gulv i stor-rommet i 2. etasje i dag 8.3. 2019.

Østveggen med råteskader; et tre vokste ut av veggen og myriader med maur hadde bolig i veggen , var det mulig å utvikle dette til et funksjonelt bygg med utgangspunkt i  dette vraket av et hus?

Da Fredriksstad Blad besøkte den gamle skolen i 2013 var det store spørsmålet; skal,  skal ikke? Vi gikk for skal…. Den første dugnaden på taket fant sted høsten 2015, bl.a. med hjelp av folk som hadde gått på realskolen på Brekke på 50-tallet!

Forfallet var tydelig “all over”, men særlig var øst og vestveggene preget av vannskader, sopp og råte. Vi gikk igang; vestveggen ble revet og erstattet med ny båndsville og ny panel. Arbeidet ble utført av byggmester Svein Rognlis folk med betydelig innsats også fra dugnadsgjengen.

Asger Bentzen, en av de mange dugnadsarbeiderne, i gang med å restaurere grua og bakerovnen

Torine Madsen, foregangskvinne både som lærer på Brekke og som den første kvinnen i Hvaler Herredsstyre, valgt inn ved valget i 2013, det første valget i Norge der kvinner hadde stemmerett

Inne møtte det oss også en massiv utfordring, både i form av materiell som var stappet inn, “historiske” håndverksgrep og ikke minst et pipe-system som ikke ga muligheter for å fyre. Bildene til høyre over forteller sitt om den forvandlingen som har funnet sted også innendørs.

Til venstre, klasserommet i 2. etasje etter en tegning av Sverre Johnsen på 30-tallet. Samme rom i dag ferdig malt og klargjort for nye generasjoner

For langt over 100 år siden var elever samlet rundt langbordet i 2. etasje, i dag er det samme rommet malt og klargjort for ny aktivitet for store og små – også i dette kapitlet om Brekke skole ved langbordet med mangt et historisk  merke