Gamle Brekke skole skinner i dag, men det var en gang…. Med studenters hjelp, bli med oss fem år tilbake i tid.

Historien om gamle Brekke skole, er historien om et hus som i mange ti-år spilte en sentral rolle både som bolig for enker, som en av landets første skoler, som bank og posthus og som ga lokaler for møtevirksomheten i den unge kommunen Hvaler. Historien om gamle Brekke skole er imidlertid også historien om bygningsmessig forfall, kommunal usikkerhet om bruk av området og ikke minst tvil og tro hos eieren Hvaler kulturvernforening om muligheten av å restaurere bygget. I 2013 tok vi sats for restaurering og i september 2015 var den første dugnaden på taket i gang.

Det har skjedd mye på gamle Brekke skole fra 2013 – 2018

Tidlig i 2015 tok studenter ved Agder Universitet, noen av dem  med røtter på Hvaler, kontakt med undertegnede for å lage en video fra Brekke, som del av et felles studentprosjekt. Dette har blitt et viktig dokument å ta med seg når vi forhåpentligvis etter hvert kan lage en fullstendig beskrivelse både av husets historie  og det arbeidet som ble satt i gang for å bringe huset tilbake til et aktivt liv.