Har du opplysninger om, eller bilder av, de første musikkorpsene på Hvaler?

Å stå på stand, som nå sist på Eplefestivalen, gir åpning for mange interessante og hyggelige samtaler. Jeg har lyst til å fortelle om en slik samtale , siden dette også innebærer et ønske om hjelp fra folk som sitter på kunnskaper om, og bilder av, de gamle musikkorpsene på Hvaler. Svein Daldorff  var mannen som tok kontakt for å fortelle at en gruppe personer i Borge, hvorav flere av disse er gamle musikanter, nå jobber med et bokprosjekt som skal fortelle historien om distriktets musikkorps, en viktig kulturhistorisk “faktor” i industrifylket Østfold. Nå var tiden inne for også å søke informasjon om de første korpsene på Hvaler og da spesielt korpsene som var knyttet til stenhoggermiljøene både på Kirkøy og Spjærøy.

Bildet over er hentet fra 1. mai-feiringen på Spjærøy (Sand) i 1912. Foran i toget går stenhoggernes eget korps der ungsosialistene og den nystiftede kvinneforeningen følger bak. Tilsvarende korps var det også på Kirkøy.

Spørsmålet er nå om det er etterkommere av musikanter i disse korpsene  som både sitter på bilder evt. også utfyllende opplysninger om disse korpsene og personene som var med her. Svein Daldorff og hans samarbeidspartnere i Borge historielag vil gjerne ha med korpstradisjonene på Hvaler når boka i løpet av de nærmeste årene skal realiseres.

Har du bilder eller opplysninger du kan bidra med – tak kontakt med undertegnede om vil videreformidle dette.