“Her kan du sitte i egne tanker….” også på gamle Brekke skole

Eivind Børresen tegner ut arealet for våtrommet. Til høyre toalettet på Tyndelsrud, Ørje

Å restaurere et gammelt bygg, og herigjennom med respekt ta vare på historien, samtidig som bygget skal tilpasses dagens bruk og behov er ikke alltid like enkelt, verken når det gjelder estetikk eller praktisk utforming . Et av mange temaer på gamle Brekke skole den siste tiden, har vært  hvor vi skal innplassere våtrom og toalett, noe som ikke tidligere har vært en del av huset. Med veiledning både fra rørlegger, kreative krefter i dugnadsgjengen og ikke minst innspill fra vår gode veileder Stefan Ädel hos fylkeskonservatoren, er planene nå klare. I det som nå er kalt “kammers”, vil det bli et lite våtrom med do, dusj og vask tilnærmet etter mønster av hva de har gjort i et tilsvarende gammelt bygg, Veststua på Tyndelsrud, utenfor Ørje. Her har de brukt glatthøvlet stående panel, uten profilering malt i den samme fargen som rommet for øvrig.

En dugnadsdag som denne, har imidlertid med seg et langt større register av oppgaver enn det å planlegge våtrom i kammerset. Det viser stilstudien av Ragnhild Nordengen som sirlig skraper bord som skal  innplasseres på nytt, Paul H som pusser ned veggene i kammerset for å klargjøre disse for maling. Ragnar Holte og Eivind Børresen som ettergår de to siste vinduene som har kommet på plass, og Knut Hjortland som fjerner gamle fester for ledninger.

En glad gjeng takket igjen for seg etter ettermiddagens dugnad vel vitende om at dette er et kulturhistorisk viktig arbeid. De små og litt større skritt er det som om noen måneder skal gi oss et bygg som vil gi et mangesidig bidrag til Hvalers historie, men samtidig være et bygg som skal tjene samfunnet anno 2019 – 2020. Vi har god tro på at vi skal lykkes i denne utfordringen. Det handler i alle fall ikke på motivasjon….

.