Ny uke med fullt dugnadstrøkk – se bildene fra uke 4

En god del av det bildestoffet som denne rekken av ukentlige dugnadsblogger forteller om vil selvsagt inneholde mye av det samme fra gang til gang, men forhåpentligvis så forteller bildene og tilhørende tekst om et mangesidig, frivillig og samlende engasjement utført av et stort korps personer “årets rundt”. Været setter selvsagt en ramme for de som jobber ute, spesielt i Brottet og på Kystmuseet, men så langt har vinteren vært snill her ute i havgapet og skapt fine arbeidsforhold både i byggingsarbeidet i Brottet og for det store rydde og tilretteleggingsarbeidet som pågår på Kystmuseet. Bildene under forteller sitt tydelig språk om aktivitetene.

Arbeidet på den nye tribunen er godt i gang der Jan Appelgren, Ole-Christian Bärnholdt og Paul H bygger “plank på plank”, mens Steinar Pettersen og Tom Buskoven gjorde ferdig nedre del av rekkverket.

Stenleggerne Kennet Baarstad og Erling Olsen ferdigstilte inngangen til Amfigrotta.

Med all respekt for de mange som rydder og drar i kvist og kvast, så har vi i Frode Jørgensen en superrydder som systematisk feller trær, busker og kratt langs hele fellsiden for senere å brenne dette. Rydding betyr også å rive. Her Harald Hansen, Carl Erik Madsen og Arnt Otto Arntsen og Gunn Karin Karlsen i gang med å rive et gammelt overbygg som for år siden ble tatt av snøen

Anne-Lise Eriksen og Elisabeth Nordang står på med malerkost og sag. Humor og trivsel er viktige ingredienser i et godt dugnadslag.

Fullt trøkk var det også på Brekke i går onsdag der et gammelt skap skal bli den nye doen i etasjen. Med hodelykt, bor og vippesag fikk Eivind Børresen og Ragnar Holte hull i gulvet for tilførselsrør godt heiet fram av Ragnhild Nordengen. På bildet til høyre er den samme Ragnar og Ragnhild pluss Kjell Ole Brobakken i gang med kvistlakkering og skraping av vegg og dører. Geir Ove Haug er en ny og trivelig dugnadskar som har kommet til de siste ukene. Flott at nye melder seg på sammen med “de gamle”, her representert ved Paul H og Kjell som med kraft og blikk på 1700-tallsdøra skraper denne.

En god porsjon dugnadsinnsats ligger også til grunn for at Hvaler Kulturvernforenig i går kunne ønske velkommen til en første av to kursdager om slektsforskning. Kurset som var fulltegnet med 15 personer på plass, vil forhåpentligvis kunne følges av et nytt kurs til høsten. Kurset arrangeres i samarbeid med organisasjonen Slekt og data.